Gröna sidan upp.

25 02 2009

I morgon bär det iväg till fotbollsklubben. Vi har med oss en idépresentation, eller gerillabuffé som det kallas i Miami. Vi får väl se om det går hem.

Anledningen till att jag skriver denna post är att jag är lite oroad över mitt eget beteende. Jag har alltid föredragit att spela fotboll framför att passivt åskåda. Nu känner jag faktiskt för att titta på Allsvenskanpremiären. Men det mest alarmerande är nog att kappvändaren inom mig har lagt de gamla färgerna på hyllan till förmån för de nya.
Jag har alltså bytt mina klubbsympatier och detta gjordes utan större åthävor. Jag skickade ett mer än trettioårigt förhållande över axeln utan att blinka. Jag måste reflektera över vad detta kan betyda. 

vinniejones
Vinnie Jones, en karl i min smak.

Kanske funkar politik på samma sätt som fotboll. Att man i princip måste rösta på sin kund för att få till det. I alla fall för att det ska bli riktigt bra. Så har det i alla fall funkat med Moderaterna i mitt fall. Betvivlar starkt att jag någonsin skulle fixa att jobba med något på vänstersidan av strecket. Pengar är faktiskt inte allt. Lika lite skulle jag kunna jobba för Blåvitt. Det är liksom någon som saknas. Jag tror att det stavas -själ-.

Egentligen är frågan felställd, eftersom den gjordes ur sportslig och politisk vinkel. Logiskt vore snarare att fråga om man kan jobba med företag och varumärken man inte känner för. Kan man det? Gör man ett bra jobb? Ska man ens handla av företag man ej gillar?

Åtgärder

Information

7 responses

25 02 2009
Anjo

Vänta nu – har du gjort uppdrag för plattfiskarna? Har du svikit dina rödblå vänner för detta? Oh my God, i så fall.

Där har jag satt en tydlig gräns. Jag hade aldrig kunnat göra reklam för exempelvis gajs. Det hade bara inte gått. Jag är blåvit in i själen (och jo, IFK har själ – och soul), så det hade bara blivit helt outhärdligt.

För övrigt – den där bilden är stygg. Tro fan att Gazza blev lite skridsko med sån behandling…

25 02 2009
Stellan

Förstår jag dig rätt? Du är inte så tydlig, fast det kan jag ju förstå. Som jag förstår det, har du gått över till den goda, grönsvarta sidan.
Det gläder förvisso en gammal gaisare som mig, men jag inser verkligen att det väcker vissa frågor inombords. Det här är ju tunga saker.

25 02 2009
Johan Ronnestam

Gerillabuffé – vilket underbart ord!

Resten orkar jag inte fundera på nu. Vaknade för tidigt…

Lycka till från ett SJ tåg…

(självklart skulle jag gå ut med raska steg från vilket möte som helst om jag tyckte kunden var en idiot…goes both ways)

25 02 2009
kontaktmannen

Salla er gubbar. Ni har hängt upp er på grönt. Det finns fler färger…

25 02 2009
Stellan

Svart, menar du? ;)

25 02 2009
Fredric

Jag tror visst man kan jobba med företag man inte gillar. Man kanske inte har råd att välja bort dem. För har man en gång sålt sin själ till reklamdjävulen får man ro fanskapet i land, för att mixa lite ordstäv. Jag kan ibland tänka att jag inte vill jobba med det eller det företaget. Men när det kommer till kritan inser jag vad jag egentligen håller på med. Och då passar det liksom inte att moralisera över om ett företag eller mer eller mindre bra att jobba med. Alla utnyttjar alla, så det är lika bra att svälja det blå pillret och ta den cyniska vägen rakt ner i helvetet.

27 02 2009
Mikael

Som tur är är ju inte livet bara svart eller vitt (eller vilken färg nu laget råkar ha). De flesta uppdragsgivare slår ju inte an den typ av känslosträngar ett politiskt parti eller sportklubb gör.

Men jag håller med. Att jobba med en kund man ogillar, bara för pengarnas skull, det funkar ju inte. Fast om de har hutlöst mycket pengar kanske man börjar gilla dem bara för det…

Kommentera

