Den stora missförtroendeförklaringen.

20 03 2009

Jag är inte en man av värld. Inte till utseendet i alla fall. Visst. Jag driver ett än så länge välmående företag sedan snart sju år och jag äger en villa. Har dessutom tre jyckar och någorlunda tumme med någon på en tredjedel av rikets största företag. Men jag har nog inte riktigt blivit vuxen. I alla fall inte om man tittar på hur jag klär mig

Detta får jag brutalt bekräftat med jämna mellanrum. Idag ville exempelvis killen i baren på Centralen se leg. Han var uppskattningsvis tjugotvå år gammal. Lite skamset konstaterade han att jag var femton äldre. Han kunde faktiskt ha berättat att de kollade leg på alla kortkunder den dagen p g a kortbolagens Länsstyrelsens påtryckningar. Men ett tag trodde jag på allvar att stackarn faktiskt trodde att jag var under arton. Tack för den villfarelsen.

tag

Vidare. Väl på tåget. I stillsam mak på väg till restaurangvagnen för att inhandla en lådlasagne (Kungadömet SJ:s nationalrätt) och en flaska taskig shiraz blir jag stoppad av en valp i teaterkostym. Med darrande fjun på överläppen frågar han om min biljett. I tredjeklassfinkan innan bistron! Jomenvisst säger jag, berättar att han är tredje personen som kollar på biljetten och visar telefonen med SMS:et. Han konstaterar: Jaha, du sitter i första klass. Jag håller på att svara: ”Ja det är det enda anständiga sättet att åka med SJ”, men kontrar istället med en kommentar om att han förmodligen inte har tillträde till den vagnen. Konduktörsvalpen ser lite moloken ut. Senare hör jag honom beklaga sig för en kollega angående att det är jobbigt ”att se skillnad på folk”.

Ja, jag kan knyta fyra olika slipsknutar. Tre av dem i sömnen. Jag äger närmare femton bättre skjortor, hälften av dem måttsydda. Ja, jag har fem olika kostymer när jag håller in magen. Jag vet vad som är de betydande skillnaderna mellan brittiskt och italienskt skrädderi.

Men måste jag gå i tredelat för det?

Åtgärder

Information

9 responses

21 03 2009
Dabitch

Hahaha! Jag blir lika förvånad varje gång jag inser att jag egentligen inte _borde_ handla på ungdomsavdelningen. Jag kan ju inte låta bli.

21 03 2009
kontaktmannen

Ja, men det beror ju faktiskt på att du är LITEN och det är en helt annan sak. Faktum är att det nästan bara innebär fördelar. Man lever längre, kan köpa billigare kläder, kräver mindre mat och belastar jorden lättare.
Enda nackdelen är väl att man får bära med sig en pall för att nå upp.

21 03 2009
« Snowracer - Christians dagsstatus

[…] — Kontaktmannen […]

21 03 2009
Fredric

Fler såna texter. Det är hejdlöst kul! :)

21 03 2009
kontaktmannen

Inser att jag för underhållningsvärdets skull kanske bara skulle referera till min vardag…

22 03 2009
Nina

Apropå dina kläder, när ska jag få min tröja?

22 03 2009
Dabitch

Pffft! Jag har inga pallar med mig för jag är en jäkel på att klättra. Dessutom klår jag vemsomhelst i kurragömma! Och, jag behöver inte ljuga om min vikt för det låter trendigt anorektiskt i alla fall. Bara fördelar!

24 03 2009
Magnus Lundin

Härligt F!
En gång satt jag och tokflippade på datorn i 1:a klass. Trodde jag satt lurarna i lurhålet medan de i själva verket satt i mick-ingången.
Männen i tredelat såg inte helt nöjda ut.

27 03 2009
mw

JAG VILL SE DIG I TREDELAT! jag hade fasiken i mig önskat det i födelsedagspresent om jag hade tordas berätta att jag fyllde.

Kommentera

