Utspelet som sänker förbundet.

23 04 2009

Knappast någon har väl missat Reklamförbundets mediala catfight. Den sittande ordföranden Elisabeth Pyttan Ström river skinnet på den avgångna VD:n Pia Grahn Brikell för hennes uttalande om reklamskytten, han som misstänks ha knäppt en greve och dennes flickvän på öppen gata i Gamla Stan häromdan.

Utan att lägga alltför mycket vikt vid mediabevakningen och att journalister uppenbarligen gärna fiskar på Flashback utan någon större källkritik, tycker jag att Pyttans branschutvik är det mest anmärkningsvärda utspelet hittills. Pia Grahn Brikell, nyligen VD för Sveriges Reklamförbund, numera VD för Storåkers lättade på bladet och yttrade sin bestörtning över att hennes vän var misstänkt för ett så grovt brott. Det var kanske med tanke på situationen och det kommande skeendet inte världshistoriens smartaste uttalande, men förmodligen yttrades orden i viss affekt. Pia gjorde ett högst mänskligt uttalande. Ett par sådana gjorde jag också häromdan när Resumé ringde och bad mig kommentera en plagiatanklagelse. Skönt att de orden inte svällde till liknande proportioner.

bild-2
Saxat ur Dagens Media.

Hela historien är klart märklig. Pia är visserligen fortfarande anställd av förbundet, men har knappast någon medial eller ens aktiv roll längre. Hon är VD för en reklambyrå och bör i rimlighetens namn få säga precis vad hon vill utan att få massa gammalt bagage dumpat i skallen. Att Pyttan går ut i branschmedia och tar avstånd från Pias uttalande framstår bara som ett utspel i desperation, en chans att göra det ”rätta” och visa var man står i en tid av PR-torka. För ingen ska komma och påstå att Reklamförbundet känns mer vitalt efter att Pia lämnade. Eller månde det kanske vara ett stick i sidan, ett tack för gammal ost? Finns det en schism mellan de två och tog den ena chansen att tvåla till den andra vid första bästa blotta? Tragiskt att branschmedia agerar arena för den envigen i så fall.

Förlorarna i den här historien är Elisabeth Ström och Reklamförbundet. Det är hon som framstår som mest omdömeslös. En och annan reklambyrå undrar säkert vad fan de sysslar med på förbundet. Därför lutar förklaringen mest åt desperationsalternativet. Sveriges Reklamförbund är dels försvagat p g a den så kallade lågkonjunkturen men även genom ett klent ledarskap. Att Pyttan ersatte Hans Sydow verkar ha varit första spiken i kistan. Björn Rietz som ersättare till Pia Grahn Brikell, den andra. Få verkar tycka att det var en förändring till det bättre. Vi har lämnat Reklamförbundet. Fler lär följa.

Annonser

Åtgärder

Information

One response

19 05 2009

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: