Sociala medier utan pedagogik?

2 05 2009

Efter att inom loppet av en vecka ha lyssnat på alla (nåja) auktoriteter inom socialmedia har jag kommit till en ganska obekväm insikt. Det är ingen som fattar grejen. Med ”ingen” menas den ganska talrika publiken vars intresse för de sociala medierna inom marknadsföring verkar vara lika nyväckt som ytligt. 

För dragningar om sociala medier drar verkligen fulla hus. Brit, Niclas och Per säljer ut den ena konfen efter den andra. Alla vill veta mer om de där nya gratismedierna som alla snackar om men få verkar ha använt. Troligen bidrar konjunkturen för att trigga nyfikenheten. Det är inte bara pizzabagare som jublar när man yppar ordet ”gratis”.

Lite förvånande är det hur många av de socialmediaintresserade som knappt snappat upp något alls. I sin egen lilla värld vill man ju gärna tro att exakt alla andra är lika drivna som en själv och brinner för samma saker. Men så är det ju sällan. Och angående de sociala medierna märks detta ganska tydligt på frågor som ”Vad är Twitter?” och ”Hur använder man Facebook”. Flera frågor av den arten ställdes till Per Ström när han pratade på IHM senast. Snart är det dags igen. Det får mig att undra hur många frågetecken som satt i den fyrahundrahuvade publiken på Marknadsföringens Dag härom veckan.

Det kanske är så att de sociala medierna kräver mer förkunskaper än vad man först kan tro. Det kanske är så att vi som mässar socialmedia borde bli lite mer pedagogiska. För det är inte målgruppens fel om den inte fattar.

Åtgärder

Information

31 responses

3 05 2009
deeped

Ok. Eller så är det så att det tar tid att förändra ett mindset hos människor. Det handlar ju inte om att lära sig något nytt utan om att tänka på ett ganska annorlunda sätt. Det tycker jag att jag och Brit försöker att föra fram: att det handlar inte om ”hur använder jag Twitter” utan snarare: du måste vända upp och ner och ut och in på allt du tidigare trott vara sanning.

3 05 2009
Kesomackan

Jag är också förvånad över att det är så få som har fattat grejen med Sociala medier än, eller snarare hur de kan användas på ett smart sätt. Men det handlar antagligen om att det behövs fler pigga marknadsavdelningar som vågar släppa det gamla invanda arbetssättet och att de har ett varumärke som är någorlunda omtalat så att det finns många filmer med mera om dem där ute. Det behövs även en taggad informatör/kommunikatör som kan följa deras varumärke på nätet aktivt som vetgiriga pr-konsulter. Det är där skon klämmer, de måste utbildas i det nya arbetssättet med sociala medier.
Läs gärna mitt blogginlägg på UmeåLive om tisdagens konferens:
http://blogg.umealive.se/blog/2009/04/30/battre-dialog-med-sociala-medier/

3 05 2009
kontaktmannen

Ja, jo. Vi är flera som slåss mot väderkvarnarna.
Ibland undrar jag hur vissa människor ska hinna med att ändra mindset, när de inte fixar att ta in nya saker i tillräckligt snabb takt. Naturligtvis borde öppenheten för allt som inte förstår vara grundläggande. Det öppnar dörren för allt efterkommande.
Jag tror att få är trygga nog för att så receptiva som de skulle behöva vara. Många är trånga både privat och i yrkesrollen och därför går man gärna på seminarium utan att fatta varför. Målgruppen kanske har en del i skulden trots allt.

3 05 2009
3 05 2009
Karin

Jag är framför allt förvånad över att det är så många inom branschen (media reklam och marknadsföring) där jag tar för givet att är nyfiken och driven att vara uppdaterad om sin omvärld, som inte har en aning om vad sociala medier är eller vad det innebär. De verkar inte heller vilja veta. Många är förmodligen rädda för att vara okunniga och förkastar då hellre det nya för att slippa göra bort sig. I stället för att acceptera att man inte kan allt direkt och låta nyfikenheten öka kunskapen. Jag gör allt i min makt att få mina kollegor att förstå vad sociala medier är och bli engagerade. Det går sådär.

3 05 2009
Johan Ronnestam

Vi kanske skulle ägna mer tid till att ‘sälja’ sociala media till vanligt folk. Jag menar, det finns liksom ingen social media marknad att tala om förrän ‘vanligt’ folk hittat dit. Risken nu är att vi bygger om hela fenomenet till en kommersiell marknadsföringskanal innan ens effekten infunnit sig…

3 05 2009
slumpnavigator

Utöver Johans kloka kommentar om ”vanligt folk” finns det eventuellt en annan glitch i införsäljningen. Det läggs ner mycken pedagogik på att få marknads- och informationsavdelningar att förändra sitt mindset, samtidigt som vi vet att skiftet är beroende av förändringar högre upp. Det ena står inte i vägen för det andra – vilket även gäller vanligt folk – men för att påskynda en långsam process bör vi bli bättre på att tala direkt till ledningen. Vi har säkert alla våra egna historier om hur väl det lyckas när förändringen drivs som en managementfråga.

3 05 2009
Magnus Jakobsson

Jag håller med. Men fascineras samtidigt av den makalösa mängd självutnämnda ”Social media-experts”, som på ett oförklarigt sätt har tillskansat sig någon sorts obskyr makt och kunskapskapital i ämnet. Men när man skärskådar det, så är det mesta egentligen bara en påläst persons allmänbildning (förutsatt att man är lite intresserad och initierad givetvis). Jag vill att alla dessa självutnämnda Tweetperts osv anstränger sig lite mer. Uppfinner lite mer. Inspirerar lite mer. I dagsläget, så är det precis som när gamla Spectrumägare stod och föreläste om en statisk banners enorma styrka kontra ”gammelmedia”. Den sociala media-expertisen måste bli experter på riktigt. Kom igen nu. Jag har rätt att kräva det, om ni har rätt att kalla er för experter. Eller kan det rent av vara så att även jag är en ”expert” på området?

3 05 2009
deeped

Håller med Ronnestam och fr a med Slumpnavigator. Vad gäller utvecklingen med ”vanligt folk” så är det precis som i andra fall en dialektisk utveckling: då människor är någonstans så kommer marknaden och där marknaden erbjuder upplevelser och mening genom sin närvaro och finansiering så kommer ”vanligt folk”. Just när det gäller ledningen så är det fr a där som mindset måste förändras: annars blir det ingentting av det hela.

Jakobssons synpunkt är så vanlig och jag vet inte vad man ska svara på den eftersom kritik är extremt vag och flytande. Obskyr kunskap? Nej, möjligen engagemang, extremt tidig och idog användning och kunskap och insikt att koppla ihop trådarna marknadsföring – sociala medier – beteenden.

3 05 2009
Magnus Jakobsson

Kunskapen är obskyr (relativt tvivelaktig), då det inte finns tillräckligt med forskning och ja . . . kunskap om ämnet än. Men det är också det som är intressant. Och alla som intresserar sig för ämnet är bara att gratulera, då dom/vi/ni är vinnare i sammanhanget.
Jag önskar bara att det fanns fler som inte bara upprepar varandra och citerar ur ”samma bok” i ämnet. Men det kanske man inte får?

Kort sagt:
Nu är trådarna sammankopplade. It´s here. Nu börjar det intressanta. Att uppfinna lösningarna. Nu sållas agnarna från vetet.

M

3 05 2009
Magnus Jakobsson

Jag håller med Jakobsson i frågan.
Om alltför många förmedlar exakt samma kunskap, så kommer vi aldrig vidare. Då är det till slut samma personer som sitter och debatterar med sig själva.

3 05 2009
deeped

*ler* Har du börjat att hålla med dig själv och debattera med dig själv redan? :)
Nej, trådarna är inte på långa vägar sammankopplade på alla ställen. Och nej, samma bok? Analoga och digitala värderingar pratar bara jag oc Brit om.

3 05 2009
kontaktmannen

En otroligt intressant diskussion blev det i vilket fall.

Jag tycker att Brit och Niclas är ganska ensamma på toppen när det gäller att förklara hur socialmedia kan användas på ett kommersiellt sätt. Åtminstone i Sverige. Sen finns det alltid ett kölvatten där måsarna fiskar. Somliga med en seriös inställning och ett äkta engagemang, andra med helt andra intentioner.
Speciellt beklagliga är lycksökarna, guldgrävarna. De som hittat en ny trend att slå mynt av. De som utger sig för att vara experter utan att ens ha provat skiten i praktiken. Reklambranschen är full av sådana. Det är den alltid. Det gäller alla nya discipliner. Men så är vi också en bransch full av folk som inte kan så mycket.

4 05 2009
Doktor Spinn kommenterar - 2009-05-04 | Doktor Spinn

[…] Sociala medier utan pedagogik? […]

4 05 2009
Doktor Spinn kommenterar - 2009-05-04 | Doktor Spinn

[…] Sociala medier utan pedagogik? […]

4 05 2009
Magnus Jakobsson

Deeped:

Ja, försökte mig på lite meta-humor i detta sociala media-forum. Men det verkar ha passerat obemärkt.

Nej, exakt. Men trådarna är sammankopplade så till vida att vi kan konstatera att Sociala medier existerar, eller hur? Det behöver ingen betala en ziljard för att höra igen. Överens? Och resten är ju precis som jag säger; kunskapen är tvivelaktig då trådarna inte är sammankopplade på alla ställen. Kort sagt: Kunskapen är obskyr. Kul att vi är överens till slut.

4 05 2009
Fredric

I kölvattnet av nördarna, om jag får kalla de så kallade experterna det på ett vänligt sätt, ser jag en andravåg av mer pedagogiska experter. Förstavågen måste tillåtas att bryta ny mark och har inte möjlighet/tid att vara tillräckligt pedagogiska för att ALLA ska fatta vad det handlar om. Det är väl så utveckling i allmänhet ser ut ur ett historiskt perspektiv.

Jag skulle vilja se en paketering av sociala medier som företag kan köpa beroende på behov. En sociala medier-site med 10 olika paket. Visuellt och snyggt för att skapa ha-begär. Och med ett pedagogiskt innehåll som liknar LEGO när man plockar isär bitarna.

Var det någon som hängde med där? ;)

5 05 2009
Malin

Du har så rätt Kroken! INGEN fattar något! Det är ett SVÅRT område. Och NYTT för många. Värderingar, medieanvändningen, allt inom området håller på att förändras.

5 05 2009
Malin

Men du är ju fullständigt underbar som skriver exakt det jag tänker. Love you mannen! Kom å rädda mig på din vita springare.

”Ja, jo. Vi är flera som slåss mot väderkvarnarna.
Ibland undrar jag hur vissa människor ska hinna med att ändra mindset, när de inte fixar att ta in nya saker i tillräckligt snabb takt.”

5 05 2009
Sociala medier - det här är bara början | Reklam 2.0

[…] Per Torberger har skrivit en alldeles utmäkrt artikel om hur man marknadsför via sociala medier. Kontaktmannen har också skrivit om hur långt ifrån vi är att fatta vad sociala medier är ännu. Vi är ett […]

6 05 2009
Malin

LordFreduk – du är intelligent.

6 05 2009
kontaktmannen

Tack @Malin. Jag skulle behöva fler supporters som dig.
Se upp för vita hästar dock. I konsthistorien symboliserar de döden.

6 05 2009
Fredric

Ska ni ligga eller? :)

6 05 2009
Micke

Det finns en förändring hos kunder och företag om hur sociala medier kan användas, i början var den information de fick av experter och andra talare vid sidan om ganska generell och det talades inte om konkreta fall utan mera om medierna.
Sociala medier anses som krångligt med et stor chans att det exploderar i ansiktet om man jämför med allas gamla guldgosse sökordsmarknadsföringen. Sociala medier låg närmre PR byråerna än reklam och mediebyråerna men nu när svångremmen dras åts så tittar alla med nyfikna ögon på lösningar som inte kostar lika mycket men genererar en annan effekt än widescreens på aftonbladet.
Det tar ett tag att ändra flera marknadschefers synsätt men några har börjat bli omvända, det handlar mycket om att vara tydlig med vad pengarna används till och kunna peka på en effekt som ges, vilket alltid hart vart svårt.
Vi är några som kämpar för detta på byråerna!

jag tror jag tappade tråden här men..äh ok.. wth

6 05 2009
kontaktmannen

@Fredric: Hurså? Vill du vara med?

6 05 2009
deeped

Jakobsson: all kunskap är obskyr beroende på vilket perspektiv man väljer. När det gäller sociala medier så är tekniken knappast svår – det som behövs är insikten om att det inte längre är marknadscheferna som väljer vad som ska sägas, hur det ska sägas: det är där pedagogiken kommer in.
Vad gäller ziljarder pengar så är åtminstone jag en person som med jämna mellanrum gör saker pro bono eftersom jag brinner för konversationsmarknadsföring.
Tycker folk ska få betala för vad de tycker är värdefullt – oavsett om det handlar om tryckta dr-kampanjer, sociala medier och annat.

6 05 2009
magnus.jakobsson

Deeped:

Ja, men den kan vara mer eller mindre obskyr, givetvis.
Men ny kunskap är alltid mer tvivelaktig, då den är ny och inte har fått ”utstå” särskilt många prövningar. haha.

Det är viktigt att påpeka att trots att du har hakat upp dig på ett ord, och därmed verkar tro att jag är emot ditt resonemang, inte alls är det. Jag är för alla som brinner för sociala medier. Och är själv väldigt intresserad av det. Men jag vill inte att man ska gå vilse i sin egen ”navel” bara. Framåt!!!!!! Vi vet. Det finns. Framåt!!!!! Och ja, det går att göra. Framåt!!!! Visst, visst det är framtiden. Men framåt! Mera! Mera! Mera! Här och nu. Eller aldrig. Lite så skulle mitt Birgersson-tal låta i sammanhanget. Hahaha…herrejösses.

!

m

6 05 2009
Malin

Du är ju litterat också. Jag skulle ha lagt in en stöt på dig under Bo-Göran ”Fågelbo” Falk-tiden, de ljuva åren på Frölundagymnasiet. Det är härligt med verbala och belästa!

19 05 2009
Bra läsning i väntan på bättre #2 | Pers Värld

[…] Det är ett tag sedan, men Kontaktmannens artikel om sociala medier och pedagogik håller ännu. Att just den smått pompösa, självförhärligande inställningen som sedan kommer till ytan i […]

22 05 2009
Malin

herre min je och vad falls! tänk vad mina meddelanden kan ställa till det i etern. men lord Fredruk som är en man ur mitt förflutna (men jag är osäker på om han verkligen minns Punkarn) har ju svarat bra och rakt på den andra fredrics inlägg.

27 05 2009
Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier och affärsnytta

[…] på både en och annan föreläsning. Kanske beror det på att föreläsningarna är på en för övergripande nivå, jag vet […]

Kommentera

