Det som är bra för DI är dåligt för Sverige.

6 05 2009

Just nu längtar jag efter att det ska ringa en DI-säljare och fråga om jag vill förnya vår prenumeration på DI. Då skulle jag kunna fråga om han (för det brukar vara en sån) tycker om Dagens Industris påverkan på samhällsklimatet. När detta skrivs är vi mitt inne i en finanskris och en lågkonjunktur som är till större delen inbillad. En samling apskaft har förvaltat kopiösa mänger medel på ett olämpligt sätt och en massa harhjärtade borgenärer drar tillbaka sina pengar och stoppar dem i madrassen. Våra kära politiker har inte heller dragit sitt nödvändiga strå till den mentala stacken. Som vanligt är oppositionspolitikerna sämst och lipar över vad som görs fel istället för hur man gör det rätt.Otroligt nog har Aftonbladet av alla prassliga blad rapporterat solskenshistorier. I alla andra medier kan man läsa svarta krigsrubriker och att döden är nära. Nu är det slut. Nu går vi under. Alla företag läggs ned. Alla kommer att bli arbetslösa. Vi är körda.  

dilten
Också ett sätt att försäga sig.

Mitt i denna mentalsvaga cirkus finns parasiterna som slår mynt av krisen. Reklambranschmedia lever gott på att rapportera om byråkonkurser. Standardmedia om alla som blir varslade och att A-kassan nu behöver fem (5) månader på sig för att göra sitt jobb. Mitt i detta tveksamma sällskap finns Dagens Industri, näringslivets egen lilla skvallerblaska. De började redan tidigt i höstas med att proklamera att allt snart skulle gå åt helvete och och att folk borde dra tillbaka sina pengar. Sedan dess har man outtröttligt tutat ut den ena dystopin efter den andra. Jag kan inte erinra mig om att ha läst en enda positiv mening i det rosa dasspappret.   

Så om jag (genom att vara otrevlig mot DI-säljaren och be honom stoppa upp sitt fina erbjudande någonstans) kan bidra till att göra något bra för Sverige, borde detta vara dåligt för DI. Då har jag i alla fall jag gjort en samhällelig insats.


Åtgärder

Information

3 responses

6 05 2009
Jonas Hansson

Good shit!

11 05 2009
kontaktmannen

Thanks Jonas.

21 05 2009
M

Hehe.

Kommentera

