Red Bull – ett olydigt företag?

9 05 2009

Red Bull brukar göra det mesta rätt. Speciellt duktig har man varit på att konsekvent hamra in att man ger drickaren vingar och detta har inte sällan gjorts på alternativa sätt. Man har arrangerat diverse olika flygtävlingar, mer eller mindre seriösa. Allt handlar naturligtvis om att flyga. Detta har man också lyckats göra en hel del PR på. Extremsportaren Felix Baumgartner landade exempelvis med fallskärm på Turning Torso. En ”läskedryckstillverkare” hade enligt tv-nyheterna sponsrat tilltaget. Svårt att gissa vilken…  

rb

Vid något tillfälle har Red Bull blivit anklagade för att man sysslar med olagligheter eller åtminstone uppmuntrar till sådana. Det verkar vara standard 1A-anslaget för journalister när de stöter på något de ej förstår. Detta är dock en kritik företaget tar med ro och man verkar ha torrt på fötterna, eftersom eventuella överträdelser ligger hos utövaren. Men visst är det intressant att den gängse samhällsuppfattningen verkar vara att företag ska hålla sig till ordningsstadgan? Intressant för att i princip ALLA företag bryter mot marknadsföringslagen på daglig basis. De flesta utan att veta om det. Enda anledningen att de klarar sig är att i princip INGEN har någon koll på lagen, varken konsumenter, journalister eller företagarna själva.

Red Bull har förstått något inte speciellt många lyckats snappa upp. Jag får känslan att de sätter konsumentens intelligens och integritet före regelverket. Regelverk som många gånger är tveksamma och kan diskuteras. Regelverk som skapats för att sätta käppar i hjulet för den som försöker driva företag. Jag tycker att det vittnar om stor begåvning. Att man respekterar människorna som håller en under armarna.

Ett annat, lite mindre dramatiskt exempel på hur man kan släppa in dem som gillar en är Red Bull Best Ad Contest. Red Bull söker film- och radioidéer och man vill ha dem från folket. Liknande tävlingar har arrangerats förut, det är inte unikt så sett. Ofta undrar nog de som tävlar om deras bidrag verkligen har en chans att vinna eller om allt är bara är båg. Men den sortens tvivel lär inte Red Bull behöva oroa sig för.

Åtgärder

Information

3 responses

12 05 2009
Per Robert Öhlin

Red Bull är ingen favorit i min bok. Märkets reklam och pr förolämpar min intelligens. Varje gång jag ser någon av Red Bulls reklamfilmer på tv skruvar jag på mig av obehag. Reklamfilmerna är stötande larviga och genomskådas förmodligen av varje normal sjuåring. Ger mig vingar? Maken till schablonmässigt budskap får man leta efter. Kunde man inte hitta en mer originell vinkel?

Däremot vill jag ge beröm för märkets sätt att genomföra sin kommunikation konsekvent. PR-arbetet och eventmakandet verkar också vara framgångsrikt. Men budskapsmässigt tolkar jag det som ett lågvattenmärke alla kategorier.

Jag har till exempel fram tills nu inte alls förstått att event- och pr-åtgärderna handlar om att »få vingar«, jag har mest sett det som ett allmänt budskap om styrka och uthållighet. Det är först nu, när jag läser ditt inlägg, som jag inser att budskapet helt har gått mig förbi. Här har de farit land och rike runt med sin event- och pr-cirkus med resultatet av att jag delvis missförstått deras budskap. Och det enda som krävs för mig att förstå är ett blogginlägg från Kontaktmannen. Inte fullt så smickrande rent kommunikationsekonomiskt. Åtminstone inte om man nu tror att det här med att »få vingar« är något som målgruppen tycker är relevant och spännande.

Med tv-reklamen är det som sagt, precis tvärtom. Där är man så explicit så att jag snart kastar fjärrkontrollen genom tv-rutan i frustration av att bli behandlad som en femåring. (En gång var jag faktiskt en hängiven Red Bull-konsument.)

Kategorin är trång, men Red Bull tillhör om inte den första så en av pionjärerna. Vid närmare eftertanke tycker jag att märket borde dra mer nytta av sin »first mover advantage« och ta ett mer fast grepp om ledarskapet i kategorin istället för att tjata på med sin utslitna kliché om att »få vingar«.

13 05 2009
Anton

Eller som när travis pastrana hoppar ut ur ett flygplan utan fallskärm efter att ha knäckt en red bull. Sök på travis pastrana på youtube…

13 05 2009
kontaktmannen

Kommentera

