Varför positionera sig, Netto?

15 05 2009

Dummast på tv just nu är nog livsmedelskedjan Netto. Nog för att man brukar vara rätt korkade i största allmänhet, men detta tar priset åtminstone i positioneringshänseende. Ett område som borde vara nog så intressant när man är detaljist inom livsmedel, en bransch där man kan förmoda att konsumenterna inte ser så fasligt stor skillnad mellan aktörernas ”kommunikation”. En bransch där säkert många mest är intresserade av ett lågt pris.

netto

Marknadsföringsteoretikerna träter om det mesta. Men inte om att det är få budskap som gäller om man vill särskilja sig från resten. Bäst av allt är det om man kan äga ett (1) ord eller företeelse man förknippas med. Det är svårt. Riktigt svårt, men går om man är konsekvent och har mycket tid och pengar.

Detta har fullständigt undgått Netto. Man tycker istället att värdeorden Nära, Enkelt, Kul, Bra och Billigt är lämpliga bärare av Nettos varumärke. Låt gå för Billigt och Nära. Kanske med lite god vilja kan även Enkelt kvala in. Men för helvete. Bra och Kul! Kan det bli mer diffust? Inte nog med att man i sin snurriga önskan försöker äga allt (som man antar är viktiga värden) inom livsmedelsdetaljhandeln, man trycker det på ballonger. Lite festligt liksom. Korv och ballonger.

Snälla Netto. Enlighten me. Förklara hur ni tänkte. Berätta hur ledningen klubbade igenom de FEM värdorden.

Annonser

Åtgärder

Information

8 responses

15 05 2009
Fredric

Och med denna välförtjänta pungspark tycker jag att vi tar helg, marinerar våra hjärnor i Merlot och återkommer på måndag med nya banbrytande idéer. Skål.

15 05 2009
kontaktmannen

Bra idé, mon fére. Men merlot?

16 05 2009
magnus.jakobsson

Hahaha. En klassiker.

17 05 2009
Elvira

Kul? Bra? BRA!? Och ballonger. Konfetti. Jag vill också veta, snälla Netto -berätta.

18 05 2009
Pontus

”Kul” måste ju vara att dom säljer gitarrer.
Jag har alltid drömt om att på samma gång få handla dasspapper och en gitarr. Gör inte alla det?

18 05 2009
Per T

Tänk: den här har jag helt missat. Tack för att du upplyste mig. Nu väntar jag också på den däringa förklaringen. Men de har nog för bra, kul, nära, enkelt och billigt på HQ för att bry sig om en frågande bloggare. Ta det inte personligt.
Gillar verkligen ballongerna. Verkligen. Speciellt blänket. Vad fan har ballongerna för form egentligen, med det blänket? Och – äh.

19 05 2009
Magnus Lundin

Jag vet hur det gick till (tror jag) när de bestämde sig. Tänk dig:
– kursgård vid vattnet
– bakfull ledningsgrupp
– en försov sig
– trött kursledarkonsult med dubbelknäppt och röd näsa
– notisövning
– kaffe och kaka
– redovisning
– de kan inte bestämma sig
– och kompromissar

19 05 2009
kontaktmannen

@Magnus Lundin: Jag tror att du knäckte det. Kursgården lär f ö vara belägen i Damnark.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: