Politik och reklam – en skenhelig historia.

22 05 2009

Snart är det val till EU-parlamentet. Det har väl knappast undgått någon läskunnig människa. I likhet med vid riksdagsval poppar det upp små anskrämligt formgivna plakat i väggrenarna överallt. Sossarna, Metallknekten Ludvigsson flankerad av partiledaren Färghjälmen, annonserar hårt i Backa på Hisingen. Man har väl gjort antagandet att där finns korkade människor som går på ”slagkraftiga” fraser som AGERA NU! och BEKÄMPA ORÄTTVISOR! Även lössen längre ut på vänsterkanten skyltar med sitt svagsinne. Man ska tydligen rösta på dem om man är EU-kritisk. Och det känns ju HELT logiskt i ett val till EU-parlamentet som engagerar sisådär 45% av de röstberättigade. Då ska de EU-kritiska rösta. Vänster. 

politruk

Högerkanten är naturligtvis även den representerad. Jag har tyvärr själv inte sett några andra affischer än Folkpartiets. Men det räcker nästan. De tycker att man ska vara smartare än Paris Fu*king Hilton. Visserligen brukar det vara Folkpartiets privilegium att komma med de riktigt galna grodorna, men nu tror jag att det är dags att avkräva någon ett urinprov. För det första tror jag att det är svårt att nå ointresserade via något som liknar ett talanglöst bands konsertaffisch. För det andra tror jag att Paris Hilton, idag, är ett överskattat affischnamn. För det tredje tror jag inte att Paris Hilton är så jävla korkad. Hon tjänar i alla fall egna pengar på sin ”talang” och fraktar sig utan pappas hjälp. Och det är väl mer än vad man kan säga om Folkpartiet.

Men åter till affischfrågan. I en undersökning (som jag förbannat nog inte kan hitta. Du som är en lite duktigare deckare får gärna posta en länk i kommentarerna) som gjordes för ett tag sedan, kunde man läsa om riksdagsledamöternas inställning till reklam. Politiskt korrekt nog tyckte i princip alla väldigt illa om reklam och en förkrossande del ville minska reklaminslagen i det offentliga rummet och en icke obetydlig del ville även kraftigt inskränka reklamens uttrycksmöjligheter. Det var några få förtappade moderater och, typ en, folkpartist som påpekade reklamens positiva sidor.

Att de folkvalda har en sådan inställning till marknadens främsta kommunikationskanal är naturligtvis beklämmande. Låt gå för att kommunister, och andra haverister som inte respekterar varken demokrati eller marknadsekonomi, sätter sig på tvären. Det ingår liksom i deras image. MEN ALLA ANDRA PARTIER DÅ? Representerar de partiets inställning till vilket marknadsläge som ska gälla i landet? Och en ännu viktigare fråga: Representerar de sina väljare?

I vilket fall verkar ingen ha problem med att belamra det högt skattade offentliga rummet med valplakat. Detta gäller höger som vänster. Reklampåhejare som nejtillreklamare. Illegala plakat som satts upp utan tillstånd. Anslag som saknar marklov och bryter mot den lokala ordningsstadgan. Men det stannar inte ens vid olaga affischering. På grund av oviljan att städa upp sitt träck efter sig gör man sig också skyldig till nedskräpning, alltså brott mot miljöbalken. Hur rimmar det med miljömålen?

Om det finns någon sensmoral i denna urkorkade historia måste det vara att man inte ska vara dum, just för att det är dumt att vara dum. Och att de reklamfientliga politikerna som svarade i den sorgliga undersökningen förmodligen var idioter. Folkvalada idioter. Det kan vara bra att tänka på nästa gång man röstar.
I Göteborg har de som bestämmer precis klubbat igenom skärpta regler när det gäller nedskräpning. Dessa regler omfattar i logikens namn även fula plakat som sätts upp i valtid. Snacka om att era ”goda” intentioner kom tillbaks och bet er i röven.

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

23 05 2009
deeped
23 05 2009
kontaktmannen

Det som fascinerar mig är att idiottrojkan verkar tro att reklam har ett färdigt innehåll. Att det är något som kommer färdigförpackat. Att man som avsändare svär sig till exempelvis en kommunikationsform med givna repliker och grafiska element man ej kan påverka.
Det är tur att folk (de som behöver skyddas från mediernas korrumperande makt) har bättre koll på samtiden än perukstockarna inom politik och akademi.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: