Miljöföretag på pappret?

2 06 2009

God afton. När detta skrevs hade jag ätit älg och druckit ekologiskt. Det betyder nog att mitt kulinariska miljönetto fått ett uppsving. Därför kan jag kosta på mig att undra lite grand över Bring CityMails senaste Miljö-B2B-utskick.

citymail

Jag fick en folder med posten. I vanlig ordning var den ordinär, både i utformning och innehåll. I likhet med den mesta skiten som dimper in i byrålådan. Om min uppfattning är representativ för folk i Sverige kan man undra om vår bransch har någon framtid alls. Eller om vi bara hankar oss fram på grund av okunniga köpare och leverantörer som upprätthåller illusionen om att ointressanta trycksaker verkligen är det bästa sättet att nå en överintresserad folderälskande målgrupp.

Visst. Denna högst ordinära trycksak fångade mitt intresse för att den var stansad. Det var avsaknaden av papper, i form av ett blad, som väckte min nyfikenhet. Men säg den lycka som varar för evigt. De stansade sidorna skulle illustrera miljö på något sätt. Så det bestrukna pappret hade tryckts med en bild av ett annat, bra mycket mer miljösignalerande papper. Alltså. Istället för att trycka hela foldern på grövre kartong, något material som signalerar miljöpretto, hade man nöjt sig med att plåta av pappret. Vilket genast fick den slätstrukna foldern att framstå som ett vådaskott i huvudet.   

Efter att ha läst igenom trycksaken, som mest innehöll en massa självklarheter, insåg jag även att alldeles för mycket papper hade sparats. Om större yta hade stansats ut skulle det ha blivit mindre kvar att skriva floskler på. Det hade alla, inte minst Bring CityMail tjänat på.


Åtgärder

Information

2 responses

3 06 2009
Daniel

Visst blir man mörkrädd när man ser vad folk betalar för ibland. Det här är min absoluta favorit på DM som jag fick i april: http://www.flickr.com/photos/36028604@N00/3452208877/

(Grufmanbil erbjuder ”Fri fratk” med stora bokstäver. :-)

3 06 2009
kontaktmannen

Fantastisk korrgroda @Daniel. Den är så grouse att man misstänker att den är avsiktlig.
Men jag undrar varför i allsin dar Grufman bil, som jag antar är ett bilföretag, skulle bjuda på frakten. Kör de hem bilen till dig och sen får du provköra. Kan bli många turer på en dag. Eller fyller de ett bilsläp och kör hem ett antal bilar med lastbil till dig? Eller får du tillräckligt med soppa i tanken för att ta dig hem.
”Fri fratk” väcker en del frågor.

Kommentera

