Ökencopyn firar nya triumfer.

10 06 2009

Jag åkte kollektivt idag. En positiv bieffekt av detta är att jag förutom får chansen att träffa folk jag sällan annars möter, är att jag även läser Metro. Inte för att jag tycker att tidningen är hysteriskt bra, men den brukar ofta innehålla lite andra perspektiv på Göteborgsnyheterna än de man hittar i ankpressen GP. Men idag var Metro inte så bra. Inte baksidan i alla fall. Där satt en tryckortslös Oatlyannons vars rubrik fick mig att känna historiens vingslag runt öronen. De vingslag som gör en överlycklig över att man inte jobbade i branschen på den mörka medeltiden, d v s 50-talet.

kvinnor

Det är inte varje dag man ser sånt här ohemult ordvitsande. Det kallas i skråmun för ”copykul” och betyder i rak översättning att det bara är den som skrivit texten som tycker att den är rolig. Ingen annan.

I just detta fall skulle det inte förvåna mig om det varit duktig kund som lagt humorrynkorna i djupa veck och plitat ihop detta mästerverk. Att annonsens tryckort saknas tyder på detta. Rubrikens snusförnuftiga sentens tyder också på att det är en grundlig person som lyser igenom – h*n har gjort sin målgruppsanalys ordentligt och vet att kvinnor i en viss ålder, boende på en viss plats är primärmålgruppen. Men också att denna kvinna påverkar resten av familjen i ”positiv” riktning. För att fånga denna, säkert, upptagna karriärskvinna krävs lite chock och vad passar då bättre än lite död i rubben.

Snackar vi botten 10 för i år?

Åtgärder

Information

3 responses

10 06 2009
Hammy

Gi-Go-metoden.

Garbage in = Garbage out :-)

11 06 2009
Fredric

Jag blir ledsen när jag ser sånt här. Min egen, så kallade, yrkesstolthet blir påkörd av ett Amtrak-lok och spillrorna sprids över ett halvt landskap.

”Jaha, du jobbar med reklam, är det såna där lappar man får i brevlådan man inte vill ha?”
”Hehe (ritar med foten i marken) nja, inte riktigt. Du förstår, det görs jävligt mycket skitreklam också, men jag… hallå, vänta kom tillbaka”.

14 06 2009
Karin

Även jag har uppmärksammat denna bottencopy…

http://karinafmalmoe.se/2009/06/oatly-vad-sager-ni/

Kommentera

