Milda i unterlandet

23 07 2009

Reklambyrån Schulmann & Schulmann startades av bröderna Axel och Karl under åren då Europa brann som bäst. Mot sin far Ottos vilja valde de att bryta släkttraditionen och ratade den utstakade karriären inom skolväsendet. Det var ett minst sagt kontroversiellt beslut, men bröderna hade kontakter på inrikesministeriet och det dröjde inte länge innan den lilla Leipzigbyrån kunde stoltsera med självaste Himmler i kundlistan.
Men säg den lycka som varar för evigt. En solig aprildag -45 satte ett gäng skabbiga bolsjeviker P för både byråns och uppdragsgivarnas storstilade planer. Som alla förslagna reklamare vet måste man vara lika snabb i vändningarna som smord i käften. Därför byttes brunt mot rött och efter några år i kommersiell exil var Schulmännenn i kommunistpartiet SED:s sold. Man gjorde samma propaganda som innan, fast nu kallades den ”information”.

Så stod det, i alla fall mellan raderna, i historiedelen på byråns webbplats.

Herregud, tänkte Freida Goldstein, stängde locket på burken och gick mot konferensrummet. Hon gjorde sin första vecka på byrån och skulle för första gången träffa Milda, det feta Unileverkontot. Hon började ångra att hon gav upp frilansandet. Men vad gör man inte när sonen spelar hockey och dottern vill ha en ponny? Och äkta mannen till råga på allt är fotograf!

Guido Fink, S&S guldplätterade CD, höll redan låda för de församlade. Han hade lyckats med bedriften att ta hem grand prix i Deutscher Multimedia Award 1999 för sitt banbrytande arbete med DPD:s e-handelsportal i slutet av förra årtusendet och han tröttnade aldrig på att berätta hur han klappade Boris Becker i baken när denne lämnade över plaketten på scen. Den rödhårige Becker hade blivit alldeles högröd över det fräcka tilltaget.
Utöver byåns hjärntrust, bestående av seniorkreatörererna Hans, Klaus und Franz, fanns också Mildas representanter i rummet. Två jävla traineeblåbär, nyss utskitna från Humboldt Universität. Freida insåg att deras formella och informella inflytande låg i paritet med deras begåvning och att de mest var där för artighets skull. Och att Guido i vanlig ordning skulle sälja in lösningen per telefon utan någon inblandning från någon av de andra i sällskapet.

”Lögnen måste vara stor” gapade Guido och förklarade att smålögner inte funkar på folk, eftersom de dagligen använder sådana själva. Ljuget måste vara på gränsen till ogreppbart för att inte ifrågasättas. Och överdrifter är ett måste för att väcka den slumrande Herr Medelkaufmann ur sin dvala. Därtill adderar man en gnutta sofistikerad tysk humor och saken är biff. Guido plockade fram ett synopsis på en pannå och de båda små handelsaporna applåderade exalterat.

milda
Picknick på tyska.

Av de slarviga teckningarna kunde man förstå att smörgåsmargarinets fördelar och fantastiska kemiska sammansättning skulle kommuniceras med hjälp av tyska kärnfamiljer på picknick. Naturligtvis på plats ute i skogen, vid en sjö (som Tyskland bokstavligen kryllar av…). Den ena familjen släpar på en kärra med ägg, en kubikmeter avokado, ett ton hasselnötter och en pall med rejäla, laxar som med fördel äts hela i baguette. Den andra, smartare och ännu mer kärntyska, familjen har helt enkelt med sig ett paket milda i picknickkorgen och summan av kardemumman blir att för att man ska få i sig alla viktiga, men jobbiga, näringsämnen bör man äta Milda.

Jublet i konferensrummet ackompanjerades av smällande champagnekorkar och förlorade rimlighetetens proportioner när Freida stängde dörren. Hon släppte datorn i papperskorgen vid entrén på vägen ut och tänkte ”Det är fan inte värt det”. Vakten i receptionen kunde svära på att det sista hon sa var ”Nie wieder”.


Åtgärder

Information

3 responses

26 07 2009
Dabitch

*skrattar så att hon kiknar*

26 07 2009
entapir

+1

8 08 2009
Wag the dog

Underbart! :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: