Reklam – det som berör.

7 08 2009

Av Apolivadiskursen att döma verkar åtminstone en sak vara säker. Filmen berör. Och hur man än sprattlar och vrider så är detta alltid reklamens huvudsyfte. För den som inte vill väcka några känslor bör snarast ägna sig åt något annat.

Intressant är också att så mycket reklambranschfolk ställt sig på antisidan. Det brukar vanligen vara tvärt om, åtminstone i min blogg. Professionella reklamare som dagligen duperar massorna med med eller mindre sofistikerade verktyg ställer sig i mobben och brölar buuuu!
Det är inte bara lustigt utan även mänskligt. Att man plötsligt blev så folklig att man gick med i en Facebookgrupp, en sorts konsumentgrupp som enkom handlar om en reklamfilm. Det är i folklighetsnivå med Allsång på Skansen och Melodifestivalen.

Jag är nog inte känd för att vara F&B-kramare. Tror att jag ganska ofta har synpunkter på deras produktioner. Och i detta fall misstänker jag att man lyckats långt över förväntan. Man har skapat en äkta snackis (satan, vad jag hatar det ordet).
Jag tror att man var fullt medveten om att filmen, modellvalet och det sparsmakade innehållet var en udda fågel inom kosmetikreklamen. Men ändå någonstans att det var ett mer eller mindre standardjobb. Lite quick and dirty. Jag betvivlar att någon kunde förutse att snacket skulle eskalera till en gigantisk Facebookgrupp och dagspressartiklar. Visst. Det är metanyheter vi snackar om nu, men skit i det. Apoteket har fått en riktig jackpott på sin satsade slant och det verkar märkas på försäljningen.

Ryggmärgsreaktionen när sådant här inträffar är skräck. Det är därför så många kunder drar tillbaka sin framgångsrika reklam. De är helt enkelt fega. Såna är vi i den här delen av världen. Någon gnällspik fick lite för mycket utrymme och en slaskjournalist såg chansen att sälja några lösnummer och få en extra skinka med julbonusen. Det skrevs någon artikel här, bloggades lite där och plötsligt hade chefens partner hört talas om antikampanjen. ”Katastrofen” var ett faktum.
Nu tror jag inte att det kommer att bli så i detta fallet, eftersom Apoteket verkar ha begåvat folk på plats. Man vet att den här soppan bara driver försäljningen och att en antikampanj är MYCKET bättre än ingen kampanj alls. Reklamfilmen hade knappast gjort samma jobb utan stödet från Facebookgruppen. Detta vet alla som jobbar med reklam. Eller borde veta. Därför är det konstigt att så många reklamare spyr sin galla över filmen OCH att det startats en antigrupp. OCH att man tycker att filmen borde dras in. Apoliva puttade ner reklamaren från hans höga reklamhäst. Han landade på ansiktet i konsumentgyttjan. Hilarious.

Men alla tjänar på cirkusen runt Apoliva. Även jag. Jag tillhör den lilla klick av bloggare som har begåvade läsare som skriver uttömmande kommentarer. Det större flertalet har ett kvalitativt innehåll och har knåpats ihop av tänkande människor. Det är jag tacksam för.

Skit samma om ni håller med mig eller inte.

Åtgärder

Information

3 responses

7 08 2009
Fredric

Jag säger bara David Lynch.

7 08 2009
kontaktmannen

Inte Tim Burton då?

9 08 2009
Alice

Kan vi inte skita i apoliva reklamen och gnälla lite på Polly reklamen istället? Bild på en godisbit och samma röst som upprepar ”åh, polly! Va gott!” Några gånger. Amerikanskt skitkoncept som lyfte ”head on” till förstaplats på apotekens försäljningslistor men som förmodligen ensamma står för majoriteten av anledningar till varför folk skaffar TivO. Där förstör vi vår egen marknad så att det sjunger om det.
Eller senaste ICA reklamen där någon liten stockholmare med mindrevärdeskomplex tycker att det är ok att driva med kunder från sveriges näst största kundområde. Jag som egentligen inte är göteborgare blir tillochmed trött på’t.
Att prata om apolivareklamen är som att bittra på myggor och svälja elefanter.
Oh well.
/tar på mig din struthatt och stannar kvar i den där FB gruppen eftersom den trots allt gav mig ett gott skratt.

Kommentera

