Med brallorna nere på Facebook.

13 08 2009

Skandal. Nu har det hänt igen. En lömsk PR-byrå har lurat brallorna av diverse politiker och mediekändisar med hjälp av en fiktiv profil. Objektet heter Nova Barakel och är en romanfigur av Åsa Schwarz. Hon är så galet prettoperfekt att ingen borde undgå att fatta misstankar: 19 år, miljöpartist, ateist, singel och naturligtvis het som en ungersk porrstjärna. Men ändå. Hur kunde det hända?

Jo, så här ligger det till. Folk är inte speciellt nogräknade när det gäller sina bekantskaper på Facebook (ja, jag vägrar kalla skiten för ”Fejan”). Man tar kanalen för vad den är och tycker att det är lite kul att följa typ vem som helst och framförallt är det intressant att vara kompis med dem som andra är kompis med. Speciellt kreddiga människors kompisar.
Vi, stolta svenskar, är dessutom relativt artiga till lynnet och dessutom konflikträdda. Då är inte steget långt till att acceptera okända människors förfrågningan. Jag menar, det är ju ända en kompis kompis.

Scoopvärde lågt. Inte speciellt mycket att yvas över. Precis som allt annat på Facebook.


Åtgärder

Information

4 responses

13 08 2009
Josef Boberg

Säg vem som ej alls är ”blåst” :?:

14 08 2009
Second Opinion

Intressant. Vore kul om du ville skriva ett inlägg just om scoopvärdet med en känga till Metros vinkling, på mediekritiska sajten http://www.second-opinion.se. Kontakta oss gärna!

14 08 2009
Josef Boberg

Nja… – Second Opinion – jag är nog numera ej lagd åt hållet att det känns särskilt intressant, tror jag… Men tack i för tipset !

MaktHavarnas massmedia är som den är – och om den saken har jag tänkt och skrivit mer än nog redan – som jag ser det.

Sök på ordet massmedia här – så kanske Du inser varför.

18 08 2009
Anders

Kontaktmannen > Jag anar att du inte är så förtjust i Assbook. Jag har länge haft en negativ inställning itll Fejjan, men nu har jag insett värdet av att kunna spion-slösurfa runt på vänners och bekantas sidor…

Men i och med detta har ett nytt I-landsproblem uppstått… Man måste plötsligt akta sig för att avslöja för bekanta och ytliga vänner hur ”mycket” man plötsligt vet om dem… annars blir det lite pinsamt.

Bekanting: Jag var på semester med min farmor i Österlen i helgen…
Facebook-spionen: Jag vet detta, jag vet också att ni hade picknick eftersom jag redan tjuvkollat allting på Fejjan.

Kommentera

