Fånigt värre med Mekonomen-Karin.

27 08 2009

Du har sett henne. Gött präktiga Mekonomen-Karin som på sitt frikyrkligt självklara sätt förför den dumma kunden med sitt smek i telefonluren, för att slutligen landa med en kladdig liten hand på plånboken. Hon som trippar genom de överstylade, polerade verkstadslokalerna och på vägen passeras en massa kända varumärken ingen hört talas om. Inte mycket att yra om egentligen. Det är action marketing i filmformat och precis lika uselt som när flera av konkurrenterna tutar i luren.


Riktigt löjligt blir det däremot när Resumé flaggar upp kampanjen som ett lyckat säljcase. Uppenbarligen har Mekonomens omsättning ökat med 17 procent, vilken egentligen inte säger någonting om hur duktig man varit på marknadsföring i förhållande till vad det har kostat. Mekonomen är dessutom en ganska färsk aktör på marknaden och torde därför ha ganska lätt att öka jämfört med Bilia som har 80 år på nacken. Föga förvånande väljer Resumé den antika vinkeln: Älskad av konsumenterna, hatad av reklamarna. Även allas vår Ulrika Good citeras från en tweet i artikeln. Tack och lov finns det några nyktra tankar bland kommentarerna.

Men, bäste Rydergren. Du glömde att nämna en sak: Förhållandet mellan försäljning och grovt kommunikativt våld. Det betyder helt enkelt att den som gör mycket reklam får mycket försäljning. Oavsett hur usel reklamen är. Knepet är att på sista raden få ut så MYCKET pengar som möjligt för så LITE pengar som möjligt. Och där betvivlar jag att Mekonomen är så värst duktiga.

Mer av varan här.

Åtgärder

Information

20 svar

27 08 2009
Mekonomens reklam är en kreativ lösning | Pers Värld

[...] Kontaktmannen sammanfattar det egentligen bra. Strävan efter kreativa lösningar handlar om att maximera resultatet av insatsen. Frågan är om Mekonomen faktiskt gör det med sina filmer. [...]

27 08 2009
Johan

Håller med dig. Till punkt och prickar. Men en fråga – utan att vara proffs – huvudsaken är väl egentligen att intäkterna ökar mer än av utgifterna för reklamen?

27 08 2009
kontaktmannen

@Johan. Jovisst. Det är ju därför man gör reklam. Sen kan man ju ha ett önskemål om hur man framstår och på hur lång sikt pengarna räknas in. Plus hur många syften till som helst.

28 08 2009
Kontorschefen

åkte dit idag, ja alltså på bilbesiktningen. var tvungen att fixa nya torkarblad. så vad ligger närmast i mölndal? micro i sisjön har lagt ner. biltema på hisingen inte att tänka på. märkesverkstad – skulle inte tro det. och bensinmackarna har ju bara flottiga korvar som ligger och snurrar. men mekonomen ligger i mölndal. det handlar om tillgänglighet, inte varumärkespreferens. och ibland har nöden ingen lag. inte för att jag vill utan för att jag måste.

31 08 2009
Alice

Jag är lite förvånad över att man sätter 17% ökning i direkt relation till en reklamkampanj utan att titta på hur många marknadsandelar som kom från micro (som kursade i våras) och hemma-mekarna samt hur mycket märkesverkstäder gått tillbaks efter krisen och folk blev lite mer prismedvetna.
När man är ett av försvinnande få budgetalternativ kvar så är det klart att man kan köra ut vilken skit som helst i etern och ändå få en positiv effekt.

1 09 2009
Stefan

Ärligt talat: det här är skit! De kan öka sin omsättning hur mycket som helst, men jag tror ändå att Mekonomen i längden kommer att förlora på att göra skitreklam som skriver folk på näsan och behandlar dem som om de är dumma i huvudet. Varumärket, säger jag bara. Är det någon som tror att hon pratar med någon i telefonen? Varför har de ”Karin” överhuvudtaget? Om de hade haft en speaker som berättar om mekonomens fördelar hade det fördummande i reklamen försvunnit. De har relativt bra argument, som berör många. Varför inte göra en reklamfilm som inte gör att man vill bojkotta Mekonomen? Inte en chans att jag åker dit. Jag åker hellre några mil extra för mina torkarblad. Det borde vara straffbart att producera sånt här skit…

1 09 2009
Fredric

Jag tror inte att folk väljer bort Mekonomen för att man råkat göra det här magplasket till film. I kristallkulan ser jag motsvarande effekt som efter Apolivareklamen med den fula modellen. Det skrivs och PR:as och vips tänker varenda jävel med bil i mekbehov på Mekonomen och styr således dit.
Till alla reklamares förtret.

Så var det med den saken.

1 09 2009
kontaktmannen

Gott folk. Jag tycker också att Karin stinker. Men min tes är att man inte behöver göra något bra för att få en försäljningsökning. Det räcker att man finns där, att man är på plats.
Men för att skapa en förändring på längre sikt krävs att man gör något RIKTIGT bra och att man gör detta länge.
Klart att Mekonomen fått en ökning och att reklamen är delskyldig till detta. Men det är till stor del nyhetens behag. Jag vet att Mekonomen inte håller måttet. Och jag vet att Karin kommer att komma tillbaka och bita den malliga VD:n i röven. Sanna mina ord.

10 09 2009
Petter

Men det alla missar är att den här nog sitter rätt bra i målgruppen. Alla reklamtyckare gör klassiska misstaget att gå till sig själva och hade förmodligen gett filmen toppbetyg om Karin haft en Odd Molly-kofta på sig och pratat i en iPhone istället. Vilket också leder in på att det egentligen inte är den kreativa höjden man kritiserar utan execution.
Jag tycker inte den har något att göra med reaktionerna på Apoliva – för den här har inte upprört någon annan än dem som kommenterar på resume.se. Apoliva har berört halva jävla målgruppen ordentligt och – om än med lite negativ koppling – satt varumärket i en helt annan medvetandegrad hos denna.

11 09 2009
kontaktmannen

Jag önskar verkligen att du har fel Petter, men förmodligen ligger det en del i det du skriver. I alla fall när det gäller de s k proffsens dom. Reklamare är inte större än konsumenter. Vi är mycket mindre. De flesta som sökt sig till branschen bär på stora egon och små självförtroenden. Därför triggas vi lätt av gemensamhetsskapande prylar. Och Iphonen är ett av de bästa exemplen.

Samtidigt tror jag att du har fel i konsumenthänseendet. Folk är inte korkade. Karin är syntetisk. Hon är lika äkta som Carola och ingen normalt funtad människa kan känna något som helst förtroende för charaden hon spelar. Sen spelar nyhetsvärdet och den selektiva perceptionen alltid en roll.
Den som gör mycket reklam får alltid merförsäljning, oavsett hur sugigt det är.

12 09 2009
Fraz

Jag trodde det var första förberedande i utbildningen av reklamare att tänka målgrupp och inte sig själv. (Om man inte är ute efter guldägg). Glada och övertrevliga snygga och synbarligen anständiga tjejer finns inte bara inom frikyrkan, och många vanliga människor är urtrötta på sexbomber som åmar sig i annonser och media. Jag tror säkert att den här reklamen går hem i många stugor och budskapet, som jag tagit till mig, är att Mekonomen har en massa verkstäder som föreställer lika trevliga som Karin. Själv kände jag dem, rätt eller fel, bara som reservdelsförsäljare förut, och som sådana funkar de utmärkt.

Ej reklamare men känner några

13 09 2009
kontaktmannen

@Fraz: De flesta reklamare är ganska ointresserade av målgruppen. De lever på att de kan programmen och känner några tryckerier (vilket är mer än vad kunderna kan skryta med). På reklamskolan får man, precis som du påpekade, lära sig att ta Guldägg. Så långt allt väl.

Sen stöter jag på patrull i ditt inlägg. Menar du att jag, eller någon annan här, har uttryckt att de föredrar åmande sexbomber istället för alldagliga Mekonomen-Karin? I så fall får du nog läsa en gång till. Det är inte det debatten handlar om. Vi diskuterar trovärdighet och taskigt hantverk. Så vidga dina vyer. Reklam är inte bara brudar.

Alla får merförsäljning på att göra reklam. Det är därför man gör reklam. Sen finns det gigantiska skillnader i hur man gör den och vad den kostar. Det som räknas är vad som står på sista raden. Och den raden kan ligga långt bort.

13 09 2009
Fraz

Nej då, jag påstår inte att någon annan här uttryckt prererens för åmande sexbomber. Däremot tycker jag själv (subjektivt) att den sortens tjejer är vanligare i reklamsammanhang än Karintypen. Och, fortfarande subjektivt, föredrar jag, med all reservation, Karin i måttliga doser. Nog sagt.

13 09 2009
kontaktmannen

Aha. Då förstår jag. Själv föredrar jag reklam som är fri från människor.

23 10 2009
Mats

Oh hjälp Trodde Du att Karin arbetade på Mekonomen???
Nä,detta är marknadsföring förstår Du,en ganska bra sådan.
Det positiva ligger i att man ”reagerar” oavsett riktning.
Ipren-mannen var också bra, eller hur.

24 10 2009
kontaktmannen

Mats: Vad säger du? Jobbar inte Karin på Mekonomen? Är hon ett hittepå?

Då kanske allt är en bluff: De fräscha lokalerna, de duktiga mekanikerna, de trevliga grapparna i verkstadsbutiken, de konkurrenskraftiga priserna och inte minst de förtroendeingivande stämplarna i serviceboken och garantierna.

Mats, din knickedick. Kom inte och snacka eftermarknad med mig. Inte reklam heller för den delen.

2 11 2009
Janne

Hahahaha…Kontaktmannen…Du är köpt av märkeshandeln i Sverige…Haha.

Mekonomen och deras bilverkstäder är ett mycket bra alternativ till märkeshandeln, som utan pardon försöker skörta upp oss bilägare så mycket de kan.

3 11 2009
kontaktmannen

@Janne: Bryt inte ryggen nu din fåntratt. Jag servar hos Kalle på hörnet. Bra mycket billigare än t ex Mekonomen.

Visst har du rätt i att märkesverkstäderna tar ohemult betalt. Men Mekonomen är fan inte bättre. Det skulle du veta om du servat bilen där. Så du får nog tvätta din smutsiga familjebyk innan du drar lans för Karin och hennes kompisar.

11 01 2011
Daniel

En massa varumärken som ingen har hört talas om. Då har man ingen koll om man säger så. Alla dessa varumärken som t ex Lemförder, Brembo, Mahle, osv är huvudleverantörer till många bilmärken.
Många som säger te x, Är det Volvo Original förstår inte att det inte är Volvo som tillverkar delarna utan att det är fabriker som tillverkar delarna och Volvo i det här fallet då köper in delarna ifrån den fabriken.
Vilket Mekonomen också gör.

23 01 2011
kontaktmannen

Daniel. Ingen har koll på bilindustrins underleverantörer. Ingen normal människa i alla fall. Det är tjusningen med B2B. Vet du t ex vilka som gör alla Forsman & Bodenfors jobb?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

