Hårda papper hos Brindfors.

31 08 2009

Dagens gapflabb tillägnas Lowe Brindfors och deras kreative direktör Rickard Villard. I en allt annat än grundlig Resuméartikel kan man läsa att medarbetare på den forna mastodontbyrån nu har ett kontrakt att ta ställning till. Och det är inte vilket kontrakt som helst, utan ett ”kreativt” kontrakt som är tänkt att öka kreativiteten bland alla medarbetare. Inte bara kreatörer.

Historien påminner lite om kommentaren den forne TBWA-VD:n fällde när hans nu lika forna medarbetare tog sitt pick och pack och startade Le Bureau: ”Vi skulle ha skrivit bättre kontrakt med medarbetarna”. Kontrakt verkar vara patentlösningen både för att behålla medarbetarna och att hålla dem kreativa.

Någonstans kanske tanken är god. Men i mörkret mellan idé och kontrakt kan jag skönja ett glapp. Tyvärr vet jag inte vad detta kontrakt innehåller, men jag betvivlar att det kommer att kläckas nämnvärt fler och bättre idéer bara för att medarbetarna har papper på att de ska vara kreativa. Om det nu är detta som åsyftas d v s. Nyheten om kontraktet kan ju också vara ett desperat rop ifrån en byrå som inte fått så mycket press på sistone.

Artikeln lämnar i vilket fall en hel del att önska. Nog för att vissa Resumémedarbetare trycker vad som helst som råkar flyga in genom fönstret. Men Peter Willebrand brukar inte vara så här pajig. Skärpning för fan.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: