Skulle köpa glass – fick tårgas.

8 09 2009

Tror inte att du knäcker innebörden med hjälp av rubriken, så du får vackert läsa vidare.

Helgens äventyr bestod av en utflykt till Småland. Jag gillar Småland. Men ibland går det lite långsamt eftersom vägarna kvickt åderförkalkas av husbilar, husvagnar och vanliga jävla söndagsbilister. För att hålla koleran på avstånd är det därför nödvändigt att stanna med jämna mellanrum och andas. Denna gång blev det Preem i Målilla. Måilla, liksom.

Tjejigt nog ville jag ha en Magnum. En Originalmagnum och inga maxade konstigheter. En sådan brudarna suger på när chefen ska hålla sig på rummet. Frun ville å andra sidan ha en Daimstrut. Det kanske hade varit att föredra vid närmare eftertanke.
Men med glassen kom något på köpet, en liten patron fylld med en ”mörk frestelse” från …AXE!?
Damen i kassan försäkrade för övrigt att denna ”dark temptation” luktade jättegott.

axeliten

Nu kanske du undrar var tårgasen kommer in i bilden. Den hänger inte bara ihop med den lilla gasflaskans form och utseende utan framförallt det oväntade greppet från Unilever. Jag skrattar så jag gråter. Tårarna sprutar.
Hur? Hur i hela friden får de ihop kvinnornas onaniglass med grusgrabbarnas Axe? Mig veterligen har Magnum aldrig någonsin riktat sig till män, utan snarare varit aningen föraktfulla i sitt tilltal. Och detsamma gäller i högsta grad Axe, fast gentemot kvinnor.

Är det någon som gjort fel? Eller har jag missat något? Fanns det ingen annan glass att hänga på? Hade man en doft (dark temptation) vars namn var patenterat och inte kunde kombineras med någon annan glass? Kommer Magnum nu att se män som sin primärmålgrupp eller försöker man nå kvinnor via deras män på ett knipslugt sätt jag inte förstår?

Frågorna är många. Kanske hade man bara glömt att man har ett varumärke som heter Rexona och vilka som köper det.

Åtgärder

Information

17 responses

8 09 2009
Twitter Trackbacks for Skulle köpa glass – fick tårgas. « [kontaktmannen.wordpress.com] on Topsy.com

[…] Skulle köpa glass – fick tårgas. « kontaktmannen.wordpress.com/2009/09/08/skulle-kopa-glass-fick-targas – view page – cached #RSS 2.0 » Skulle köpa glass – fick tårgas. kommentarsflöde index En plastkasse rymmer hela varumärket. Hårda papper hos Brindfors. — From the page […]

8 09 2009
Pontus

Den enda anledningen till samarbetet, som jag ser det, måste vara att Axe-flaskan ser ut att dofta choklad.
Inte för att jag skulle vilja gå runt och lukta sexy chocolate…

8 09 2009
Victoria

Tack för tipset. Ska gå och köpa en Ananassplit idag och se om jag får en deo. Känns relevant plötsligt.

8 09 2009
stooss

Jag stannar redan vid valet att skicka en deodorant med en glass. Varför?

Men visst, om man nu vill krysta fram en koppling så kan det vara så att denna förmodligen halvfulla flaskas innehåll tilltalar den förmodade kvinnliga glassköparen så pass att hon faktiskt går och köper en AXE dark temptation till sin man? Men det är långsökt…

8 09 2009
kontaktmannen

@Pontus: Jo, tjena. Porra med choklad och lukta gott liksom.

@Victoria: Är rädd att du måste köpa en Magnum…

@stooss: Som line extension är kombon intressant. T o m lite modig. Många har misslyckats med tidigare, till synes enklare, expansioner. Lättas yoghurt och HD:s rakvatten är väl bra exempel.
Om de har tänkt att ta omvägen till målgruppen hoppas jag att de har mycket pengar. Men det kanske inte är något problem för Unilever.

9 09 2009
Niklas

Jag kanske har missat något… men när blev Magnum en glass som riktar sig speciellt till kvinnor? Det måste ha gått mig helt förbi. Jag tänker inte på något speciellt kön när jag tänker Magnum och om jag skulle gissa så skulle jag snarare tro att den riktar sig till män… fast å andra sidan, de här löjligt små glassarna som de börjat med kanske har kvinnor som huvudmålgrupp om man ska vara fördomsfull.

9 09 2009
kontaktmannen

@Niklas: Du måste missat damkampanjen ”Jag och min Magnum”. Tror för övrigt att de gjort ganska många kampanjer med tydligt genusfokus.

Men. Bara namnet ”Magnum” borde faktiskt attrahera skjutglada karlar. Det kan jag hålla med om.

9 09 2009
Fredric

”Men ibland går det lite långsamt eftersom vägarna kvickt åderförkalkas av husbilar, husvagnar och vanliga jävla söndagsbilister.”

kan vara det roligaste du skrivit.

I övrigt är jag uppvuxen några mil om Målilla. Vimmerby, som ni antagligen passerade. Målilla för mig är speedway och Eddie Meduzas Studio Ronka.

Så var det med det.

9 09 2009
kontaktmannen

@Fredric: Tack. Det är ett mycket bra betyg.

Vimmerby? Astrid Lindgrenland alltså? Det kan du sträcka på dig för. Pippi Långstrumps pappa, negerkungen, spelas f ö av BK Häckens supporterklubb Getingarnas vice ordförande. Bara en sån sak.

9 09 2009
Kortbloggat på digitalpr.se-09 September 2009 | Strandh.DigitalPR

[…] Skulle köpa glass – fick tårgas. […]

10 09 2009
Nina

Äckligt.
Skulle förmodligen tappa lite lustan att äta glass efter att ha sniffat Axe.
Kan den rikta sig till transvestiter? Shemales? Nä jag vet inte.

12 09 2009
Brit Stakston

Intressant nog, come to think of it, äts Magnum mest av män i min omgivning. Undrar nu efter att ha läst detta om det beror på att inte bara är det en rejäl kalorifylld glass utan för att män kanske mer än kvinnor gillar det underliggande budskapet i ”jag och min Magnum”

Och ja, kopplingen deo och glass är absurd.

13 09 2009
kontaktmannen

@Brit Stakston: Förklaringen till gasflaskan kan alltså vara att GB tog fram en glass för kvinnor, som åts av män och via en krokig väg hamnade i armhålan. Detta blir bara bättre och bättre.

15 09 2009
Dabitch

Hehehe – jag tror att ”kvinnokampanjen” jag och min Magnum ägnade sig alltför länge åt lite väl sexiga bilder av röda läppar som slukar stora hårda kondensdroppande glassar – och det slutade med att bara karlar köper glassen. ;)

Skoja bara. (men jag känner ärligt talat bara män som äter Magnum när det är glassdax. Jag vill hellre ha en Dajmstrut!)

16 09 2009
kontaktmannen

@Dabitch Utifrån dessa vittnesutsagor (naturligtvis bara från kvinnor, för vilken man skulle erkänna att han äter tjejglass?) kan jag konstatera att Magnums verkliga målgrupp äntligen kommit ikapp dem.

16 09 2009
Dabitch

Kopplingen är ju kvinns som älskar att suga på choklad + choklad-doftande sexay deo = kvinna ger deo till karln = nu sugs det på annan choklad = Axe håller sin utlovade effekt i mannen ögon och kvinnans reaktion är struntsamma vilket bara så länger hon lägger läpparna runt choklad. Eller? ;)

16 09 2009
Dabitch

(förlåt, jag var hemskt glasssugen när jag skrev det där)

Kommentera

