Guldstjärna till Eniro.

14 09 2009

Eller, nej. Vissa Enirosäljare ska fortfarande ha en redig fet lavett. Det är deras VD Jesper Kärrbrink som är stjärnan.

Upprinnelsen till denna postning är en Facebookgrupp med namnet ”Eniro bluffar”. Namnet anspelar på de högst tvivelaktiga försäljningsmetoder katalogbolagets säljare ägnar sig åt. Undertecknads rörelse har inte bara åkt dit en, utan två gånger och blivit kund mot sin vilja. Eniro beter sig som katalogskojare och uppenbarligen var det ganska många som delade denna uppfattning

n134022511595_3019FB-gruppen var av experimentell natur och ingen visste egentligen om något skulle hända alls. Det var knappast någon som hade förväntat sig en Apolivaeffekt. Men efter 35 medlemmar och inte ens ett dygns väntan hände något oväntat. Eniros VD Jesper Kärrbrink skrev ett svar. Ett trevligt och till viss del urskuldande sådant.

Jag är imponerad av Jesper. Dels för att han agerade så snabbt. Dels för att jag tycker att hans svar tyder på att han tar problemet på allvar. För tveksamheter i säljledet är i högsta grad en VD-fråga. Det spelar ingen roll hur roliga reklamfilmens dvärgar är om man känner att det sitter en lurifax i andra änden luren. För hur vanligt är det egentligen att en börsbolags-VD engagerar sig i, vad man faktiskt skulle kunna betrakta som, ett kundtjänstärende? Uppenbarligen har karln, till skillnad från alla andra direktörer, förstått att socialmedia är en viktig kanal för att hålla en bra relation med både kundkretsen och gemene man. En kanal där transparens är a och o. En kanal där det kan gå illa om man duckar i skyttegraven.

Cred till dig Jesper.

Advertisements

Åtgärder

Information

7 responses

14 09 2009
Kommenterat av Stenbeck – RSS | Next Generation Internet

[…] Guldstjärna till Eniro. « […]

14 09 2009
Fredric

Undrar om någon någonsin mejlar direkt till VD om saker man tycker sköts rövigt. Det skulle få en kortare väg, men kanske med mindre genomslagskraft eftersom det blir ett samtal mellan fyra ögon (20 fingrar) i stängt rum och inte ett halvt upplopp på gatan. Den sociala makten ÄR stor.

Så var det med det.

14 09 2009
Kortbloggat på digitalpr.se-14 September 2009 | Strandh.DigitalPR

[…] Guldstjärna till Eniro. […]

10 11 2009
Stefan

Det där med gulstjärna var det fånigaste jag hört: Eniros bedrägerier fortsätter som förr. -Så om man ”impad” av smarta bedragare är det helt rätt att ”credda” Jesper!
Läs FB-gruppen Eniro Bluffar!!!

10 11 2009
kontaktmannen

Stefan. Godmorgon. Det är min FB-grupp.

12 11 2009
Stefan

Jo, ett fint initiativ!! Men det vore intressantare att diskutera sakfrågan. Jesper fattar att han måste hantera sociala media, får guldstjärna av mediakonsulterna och sen var det avklarat!?

19 11 2009
bo drottz

Guldstjärna….coolt.
Har aldrig hört om nån som får guldstjärna för att man leder ett företag som håller på med svinerier….
Eniros beteende lär ju knappast ändra sig i brådrasket…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: