Dell – för dig som är riktigt töntig.

21 09 2009

Det är ingen ädel tävling. Men kampen är galet hård om vem som gör bort sig mest i rutan. Ibland har jag faktiskt svårt att förstå hur det kan bli så jävla urbota uruselt bland tysk choklad, rengöringsmedel och diverse magyoghurtar som faktiskt är jättegoda också. Men nog om det. Det är en annan diskussion. En oändlig sådan. Nu ska det handla om datorer. Eller åtminstone om bärbara PC:s.

Amerikaner är tyvärr inte nämnvärt bättre än tyskar när det ska göras panreklam för tacksamma konsumenter världen över. Dell är t o m fräcka nog att försöka göra en Apple. Man liknar datorer vid godisbitar, precis som när Imacen lanserades i slutet av 90-talet, och har med mer vilja än vett försökt bygga ihop en sorts drömfabrik som spottar ut små fula, men färgglada, datorer. Gosskören (eller rättare sagt den både etniskt och åldersmässigt nog så korrekta gubbkören) sjunger en munter trudelutt som säkert går hem hos musikalglada amerikaner. Jag hoppas att européer är större. Jag vill i alla fall tro det.
Undrar förresten varför ingen korrekt människa saknat kvinnor i reklamen. De ska väl också få chansen att göra bort sig?

Skillnaden är (eller var, en gång i tiden) att Apple lyckas få med all metafysik, hela varumärkesvärdet när man gör reklam. Dell förmedlar bara en känsla av skam. Skam för att jag jobbar med reklam. Tänk om någon associerar till lollipopfilmen när jag säger att jag jobbar med reklam? Dumt att chansa. Jag kör min vanliga vals om att jag är kock. Brukar bli enklast så i offentliga sammanhang.

TACK Dell.


Åtgärder

Information

5 responses

22 09 2009
Tessan

Jag är och har alltid varit en nörd, eller tönt, vad man nu vill kalla det. Tycker den här reklamen är en av de charmigaste jag sett på ett tag. Får alltid ett litet leende när jag ser den.

22 09 2009
kontaktmannen

@Tessan: Då kanske man kan säga att cirkeln är sluten. Förvisso vet jag inte om nörd är helt synonymt med tönt i mitt tycke, men någon verkar Dell ha nått. Det är väl inte så att du är amerikan?

23 09 2009
Läsvärt – 23 September 2009 « Erik & Pia

[…] Dell – för dig som är riktigt töntig. […]

20 11 2009
HD

Ironiskt nog är den gjord av två svenskar. Linus & Paul på Mother New York

20 11 2009
kontaktmannen

@HD: Thank you for sharing höll jag på att skriva. Ironiskt var verkligen ordet. Undrar om det erbarmliga resultatet beror på Dell, assimilering eller att en viss duo bara är galet överreklamerade?

Kommentera

