Det blev inga tävlingar i år heller.

9 10 2009

Med anledning av flertalet tävlingsfrågor från omgivningen på sistone känner sig undertecknad kontaktman nödgad att ta bladet från munnen. Svaret är nej. Vi har inte några planer på att ställa upp i några tävlingar den närmaste tiden. Inte ens direkta gratistävlingar som t ex Resumés Månadens Kampanj.

Varför? Generellt för att reklamtävlingar suger. Inget nytt på den fronten alltså. De är inte till nytta för någon utan väcker mest irritation. Men framförallt för att tävlingar inte gynnar min byrå. Vi har inte kvalificerat oss i de sammanhang vi ställt upp och därför är det rent slöseri med tid och resurser. I kreativitetstävlingar, som är de sämsta av alla, belönar s k meriterade kreatörer andra (blivande meriterade) kreatörer utifrån hur bra man skojat till det. Genomförandegraden tas sällan någon hänsyn till. Att den duktiga kreatören dessutom snott idén från någon byrå i tredje världen verkar inte heller bekomma de högt anförtrodda kreatörerna i juryn. Hur var det nu? Amatörer imiterar, medan genier snor rakt av. Boot my balls.

Varför vi inte har fått de nomineringar vi tycker bör stå i proportion till de bidrag vi skickat in vet jag naturligtvis inte. Det kan naturligtvis bero på att bidragen ej höll tillräckligt bra nivå, men det verkar osannolikt. Troligare är nog att reklamtävlingar vinns av den som har vänner i juryn och sådana har vi inte några. Motsatsen, d v s bittra fiender, lär det däremot finnas gott om.

Bitter, ja. Är det inte bara det jag är? Nej. För några år sedan, måhända. Det var i så fall på den tiden då jag faktiskt tyckte att tävlingar hade en funktion att fylla. Eftersom jag inte längre är av den uppfattningen kan jag nog betrakta mig som immun.

Men tävla på för all del om du tror att du har något att vinna.


Åtgärder

Information

13 responses

9 10 2009
Nina

En applåd från TV-soffan.

9 10 2009
Bäcker

Citat: ”Det kan naturligtvis bero på att bidragen ej höll tillräckligt bra nivå”.

Ni får väll helt enkelt se över era saker en extra vända ;)
Eller så får du starta egen eller trycka in dig på en juryplats och visa vart skåpet skall stå!

// Från en ej lika cynisk människa

9 10 2009
kontaktmannen

@Bäcker dear. Tåget har gått. Det finns inget kvar att bevisa. Ingen bryr sig längre. Moroten har ruttnat. Det är för sent.

Egen reklamtävling startade jag förresten -99. Lanternan hette den och pågick i fyra år. Jag satt f ö inte med i juryn där heller…

9 10 2009
Hammarstrand

Både läsvärt och tänkvärt. Hoppas fler läser och tar sig en rejäl funderare.

10 10 2009
Tessan

Uppfriskande bi(s)terhet. Känns skönt med lite ärligt hat. Själv förstår jag mig inte alls på reklamtävlingar. Vad som betyder något är ju genomslagskraften för kunden inte hur flashigt, fräckt och finurligt något är.

13 10 2009
MAGNUS J

Tävlingar är helt ok, brukar jag säga.
Jag har jobbat på en byrå som gjorde till en del av byråfilosofin att inte tävla. Det gick bra, till det gick åt helvete.

Ok, detta var en väldigt utömmande kommentar.

m

13 10 2009
Fredric

Men ni är väl lite mer nischade med ert guerilla-tänk? Så det blir kanske inte lika lätt att få ur sig tävlingsfäiga alster. Sen tycker jag att tävlingar är ett bra sätt att marknadsföra sig och för att sätta ett slags kvalitetsmål, som givetvis först och främst ska vara förankrat i det bästa för kundens kunder och inte för att du eller jag ska få stå på scen och spela Allan. Men så är det ju inte för alla.

Jag skulle heller aldrig säga att jag inte är med i tävlingar för att jag ändå inte vinner något. Det känns lite som man ger upp. Men det är ju bara jag.

14 10 2009
Stefan

Reklamtävlingar är livsfarliga! Eventuella vinster tar lätt bort fokus från den reella effekten av marknadsföringsinsatsen (fint ord det där: marknadsföringsinsats). Wow!, vi vann ett Guldägg, då måste vi ju ha lyckats. Men så är inte alltid fallet. Det ekonomiska utfallet av en kampanj kan stå i röda siffror men de som ansvarar, och inte vet bättre, ser en tävlingsvinst som ett kvitto på lyckad kampanj. Jag håller med om kritiken och kämpar stenhårt varje dag för att hålla cynismen på avstånd. Det går inte så bra i denna vår grunda, förorenade ankdamm.

27 10 2009
Ulrika

Som student och aspirerande kreatör såg jag upp till och hyllade alla dessa byråer som lyckades i tävlingar. Hamnade i extas över i mitt tycke fantastiska bidrag, men blev snabbt nertagen på jorden igen varje gång jag försökte få min älskade sambo att inse det fantastiska. Det samma gällde varje gång jag försöker förmedla detta till mina ”ickekreativa” vänner. Sakta har det gått upp för mig att dessa så fantastiska tävlingar endast är för den inre kretsen, de som andas och lever kreativitet. ”Alla andra” har ofast inte en aning om att det ens existerar dylika tävlingar.
Idag sitter jag som beställare och har ”alla andra” som kollegor och de köper inte argumentet ”de har vunnit flest guldägg” när vi väljer byrå.

Min poäng är att delta gärna i tävlingar om du anser dig ha råd och tid till det men glöm inte bort att kunden endast bryr sig om (som Stefan uttrycker det) ”den reella effekten av marknadsföringsinsatsen”.

2 11 2009
Gör om, gör rätt.

Alla branscher har sina tävlingar där branschfolk bedömer varandra. Inget konstigt med det. Man kan inte kräva att ”alla andra” ska teoretisera och bedöma något som man inte har insikten i/känndom om annat än på lekmannanivå. Ungefär som att ingen ska förvänta sig att jag kan vara en kvalificerad domare i t.ex. en frisörtävling (finns garanterat).

Att sitta i reklamjurys ger ett magnifikt tillfälle att få diskutera reklam på en bra nivå. Lärorikt som tusan. Tro mig, efter att ha gått igenom hundratals reklamenheter och kritiskt granskat 50-talet tillsammans med ett gäng (oftast) smarta människor har man en ganska god bild av vad man själv anser är bra och dåligt och hur mycket det kan skilja jurymedlemmar åt.

Har heller aldrig suttit i en jury som inte agerat väldigt professionellt i jävsituationer.

Och den som driver tesen att kreativitet (nödvändigtvis inte i formen av traditionell reklam) inte ger försäljning kommer få det tufft framöver.

3 11 2009
kontaktmannen

Bästa Gör om, gör rätt. Naturligtvis fyller tävlingar en funktion och jag betvivlar inte en sekund att de är givande för många inblandade. Inte minst juryledamöterna. Men så långt är det bara onani.
Sträcka på sig kan man först göra när man skapat något som klarade sig i skarpt läge och det avgör konsumenten. Att reklamare kliar varandras ryggar är helt ointressant.

Jag har faktiskt aldrig träffat någon som driver den försäljningsfientliga tesen. Däremot har jag noterat att reklamare som gärna använder ordet ”kreativitet” är ungefär lika tillförlitliga som ”seriösa” bilhandlare.

7 11 2009
Anders

Jag är lite osäker här men jag har en känsla av att många av de byråer som lever bäst gör reklam som inte betraktas som särskilt kreativ i den egna branschen.

Hur ser egentligen siffrorna ut för guldäggsreklam kontra ”sämre” reklam?
Är det guldäggen som år efter år placerar sig högst i säljtoppen?

Jag är nog benägen att hålla med om att konsumenten alltid är den som avgör om reklamen är bra men samtidigt funkar ju reklamen oftast omedvetet.

Det som är så spännande med det hela är ju att det är så många faktorer som avgör om en kampanj blir framgångsrik och kreativiteten finns på många plan. Bland annat affärsmässigheten som ofta glöms bort av reklamyråerna.

11 11 2009
Kristian

Tycker inlägget är helt korrekt och jag stödjer mig mot vad David Ogilvy sade redan på den tiden att reklamtävlingar är endast navelskåderi. Som Kontaktmannen framhåller så vinner sällan andra bidrag än de som tagit ut en kreative sväng eller två, kanske till och med på bekostnad av kundens varumärke. Det finns som jag vet ingen tävlingsform som undersöker direktreklamens företeelser, förmodligen eftersom den döms ut som kreativt tråkig. Dock kan man ju fundera över vilken reklamform som bringat in mest pengar till sina beställare. En reklamtävling kan ju tyckas kännas kul med alla dessa fantastiska bidrag, de ena underfundigare än det andra. Men reklam är och har alltid varit – ett verktyg för att öka merförsäljning, inte ett sett för kreatörer att ta ut svängarna för sitt eget ego. Något som man ofta tyvärr glömmer bort…

Kommentera

