Hur jag blev en sämre människa.

5 11 2009

Jag betraktar det som en bedrift. Att jag lyckats ta mig ännu en nivå ned i spiralen. Jag har blivit ännu sämre. Och det känns underbart.
För bara tolv månader sedan tyckte jag att det var bra mycket roligare att spela fotboll än att titta på den. Det finns nog en viss logik i detta eftersom jag trampat åtminstone tio år i de dobbade skorna. Men icke för ty har jag de senaste 20 åren varit ungefär lika intresserad av fotboll som Melodifestivalen. För er som inte förstod liknelsen betyder det noll, zip, nada.

Men sedan vi började jobba med Hisingens stolthet, BK Häcken, har något lokalpatriotiskt börjat gry. Jag har sett nästan alla hemmamatcher på Rambergsvallen. Jag terroriserar mina grannar och häcklar dem när de erkänner urmjölkade sina Blåvittsympatier. Jag tycker att det är otroligt kul att Bajen åker ner i Superettan och hoppas innerligt att Djurgården går samma väg. Öis kan gott ha det samma efter en så urusel säsong. Jag tycker inte längre att Solna är en trevlig stadsdel. Och Stockholm och Malmö har blivit bra mycket sämre. Helst av allt lämnar jag nog inte min ö alls om jag får välja.

ran
Tack Mathias för att du skickade de blåvita gråtandes tillbaka till sin sida älven.

Kontorschefen är mäkta road över detta. Eller kanske snarare förbryllad, för han förstår ej vad som hänt. Han har ju aldrig sett denna sida av mig tidigare. Han började nog ana oråd när Höök och jag plötsligt ville att allt skulle vara gulsvart. Men myntet trillade nog först ner när det började bli högljudda fotbollsdiskussioner över skrivborden.

Samtidigt har jag nog blivit en mer känslosam människa. Det måste väl vara positivt? För lika mycket som jag hatar de andra älskar jag mitt gulsvart och bara det borde väl innebära att psykopatin minskat en aning? Har jag rentutav blivit en bättre människa?

Tack Häcken för en fantastisk säsong. UEFA-kval hade varit kul, men en femteplats är inte heller fy skam.

Ps. Jag är fortfande helt ointresserad av landslagsfotboll och utländska ligor. Så hys hopp.

Åtgärder

Information

3 responses

5 11 2009
Tweets that mention Hur jag blev en sämre människa. « -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Fredrik Olsson, luis. luis said: @lordFredruk Hur jag blev en sämre människa http://bit.ly/3FVjkk […]

7 11 2009
Anders

Detta var ju helt otippat.
Att du skulle gå och bli gulsvart på gamla da´r. . .

. . .och dessutom intressera dig för fotboll.

Angående att det fins hopp för dig så tycker ju jag att det är bra att du är mer känslosam kring fotboll men du har ALDRIG varit utan känslor. Hela du osar ju av känslor som vill ut.

Angående fotbbollskänslor försöker man ju älska sitt lag mer än man hatar motståndarna men det är ju jäkligt skoj att pysa ut de där magsura känslorna om motståndarna som också leder till mer debatt och mer känslor.

Kul att det gått bra för Häcken och att du blivit en bättre människa.
Även jag som Öisare har fått bli en bättre människa. Ödmjuka människor är fina människor…. ;-)

//Anders

10 11 2009
Deepedition » …medan ni sover… (en bra rubrik på en rätt meningslös bloggpost)

[…] samtidigt ser jag hur min käre vän Lorden fallit ner i sportfanatismen – eller så är det så enkelt att han är en god reklamare och lever det brand som han […]

Kommentera

