Förbundets förtroende förbrukat.

14 11 2009

Det är Reklamförbundet som åsyftas. Eller Sveriges Reklamförbund. Eller numera Sveriges Kommunikationsbyråer. Eller kanske snart ingenting.

Vad man än kallar vårt nationella branschförbund verkar det som att grundproblemet kvarstår: Det händer för lite.
Så länge jag kan minnas har Reklamförbundet fått utstå kritik för att man inte företräder medlemmarna på bästa sätt. Visst, man arrangerar den creddigaste reklamtävlingen i landet, Guldägget – en tävling som dessutom belönar marknadschefer av någon anledning. Sådana jobbar inte på reklambyrå vad jag vet. Utöver detta anordnas spridda utbildningsskott och sedan blir det ganska tyst. Man driver inte någon debatt i standardmedia (sånt som folket konsumerar), utan om några stick sker över huvud taget sker dessa vanligen i Resumé, en veckotidning som i bästa fall läses av den expanderade reklambranschen.

Just vår ankbransch anklagas ofta för att vara intern och navelskådande, att vi överdriver vår betydelse och fakturerar luft. Den sortens kritik är normal i ingenjörslandet Sverige där sossarna sjunger produktens lov och föraktar varumärket. Så har det varit sedan den industriella revolutionen och därför tycker jag att det skulle vara Sveriges Kommunikationsbyråers absolut främsta och konstanta uppgift att mota dessa vulgärströmningar. Och detta ska naturligtvis göras på bästa sändningstid och på förnämligaste debattplats hos morgondrakarna. Inte i en branschblaska som läses av redan frälsta. Så fort det dyker upp en varumärkesmässig eller reklamrelaterad fråga på tv-nyheterna, då ska ordföranden för Sveriges Kommunikationsbyråer kommentera detta och h*n ska göra det jävlig bra också.
Svensk Handels Dick Malmlund är mycket bra på att ta plats i rutan. Tycker också att Sveriges Annonsörers Anders Ericson figurerar på debattplats mellan varven.

pr
Oss skojare emellan. Bild: Reklamförbundet (!)

Vad jag kan minnas har jag bara sett Björn Rietz i en förvirrad artikel i Resumé där han hellre likställde reklam med konst än med sälj. Men så bra då, Björn. Strålande att du vattnar belackarnas kvarn och att vår branschordförande får oss alla att framstå som lallare. Men Björn har ju såklart också figurerat i nämnda tidning p g a sin väl tilltagna månadslön. 120 papp tjänar han visst. Det hade varit mycket pengar även för en kille som faktiskt gjorde ett BRA jobb.

Min egen byrå lämnade förbundet i somras. Av någon underlig anledning skrev Resumé en artikel om detta. Tur att den något mer politiskt korrekte Kontorschefen tog det samtalet. Annars hade nämnt organ fått en smaskig schism att sätta tänderna i.
Anledningen till vårt avhopp var att vi inte tyckte oss få valuta för medlemsavgiften. Då var Pia Grahn Brikell VD för Reklamförbundet. Hans Sydow var ordförande. Och när man jämför med den sittande dynamiska duon Rietz/Ström kan jag konstatera att Pia och Hans gjorde ett OTROLIGT bra jobb.

Om jag får summera blir slutsatsen: Sveriges Reklamförbund (när det hette så) låg halvpyrt till p g a att det saknades en tydlig rörelse framåt. Man gav inte medlemmarna någon egentlig valuta för pengarna. När Ström och senare Rietz tillträdde konsumerade dessa det sista förtroendekapitalet som fanns kvar. Ett antal felbeslut och direkta ”obeslut” senare lär detta visa sig i medlemstapp och vikande antal Guldäggsbidrag. Jag tror att Sveriges Kommunikationsbyråer (vars namn också är ett jävla skämt) är illa ute.

Stackars den jävel som ska försöka rädda upp skutan efter de sittande fått gå plankan.

 

*** Uppdatering ***
Framtiden för Sveriges Kommunikationsbyråer ser än mörkare ut eftersom även f d ledarfigurer verkar ha drabbats av kollektiv hjärnblödning. Det är en sak att försvara sin egen oförmåga, och en helt annan att hålla rygg åt efterträdaren.

Åtgärder

Information

7 responses

14 11 2009
deeped

Du kunde lagt till den usla ekonomin.

14 11 2009
kontaktmannen

@deeped: Jo, förstås. Men då hade det blivit lite spekulativt eftersom jag bara kan gissa mig till hur ekonomin ser ut (med tanke på vad Rietz får i lön…).
Det finns säkert ett par områden till där det knakar. Det har ju röstats en del på sistone i styrelsen…

14 11 2009
Per T

Bra rutet! Konkret och tydligt.
Har väl lite mer hopp kvar än du, men håller till fullo med om vad de borde göra.
Å andra sidan är jag inte medlem, så mig kan de ju skita blankt i. :)

15 11 2009
deeped

Well. Även om Resumé i bästa fall är spekulativa och i normala fall meningslösa så har de väl skrivit om att förbundet kommer gå back. Själv tycker jag att den enda nytta jag hittills sett är att använda sig av den springande juristen hos dem.

15 11 2009
jardenberg kommenterar – 2009-11-15 — jardenberg unedited

[…] Förbundets förtroende förbrukat. […]

15 11 2009
kontaktmannen

@deeped: ARU-utbildningen tycker jag var riktigt bra och det var tack vare Konsultbyrån i marknadsrätt, även om kursavgiften är i blodigaste laget för ett småföretag.
Jag har inte använt mig så mycket av Christina, men det kan ju ha att göra med att mina frågor oftare gäller den lokala ordningsstadgan än marknadsrätten. Bra är hon i vilket fall.

20 11 2009
Förbundsbashing, morgondagens byrå och ryktet om Farfars död | Pers Värld

[…] Förbundets förtroende förbrukat Kontaktmannen, också känd som en av grundarna till gerillabyrån Miami, levererar välskriven […]

Kommentera

