Dags för storbyråerna att visa stake.

17 11 2009

Det är något ruttet på Sveriges Kommunikationsbyråer. Det märks inte minst när både Pia Grahn Brikell och Hans Sydow försvarar de ytterst vidlyftiga ersättningarna. De har klivit av sedan länge, men förfarandet är tydligen legio enligt uppgifter i Resumé. Extra egendomligt ter sig detta när vi talar om ett branschförbund som är i mer eller mindre konstant ekonomisk kris. Ett förbund vars kassako är reklamtävlingen Guldägget. I år ser det ut att bli markant färre bidrag, men tävlingen innebär fortfarande ett stort klirr i förbundskassan. Om inte någon säger ifrån d v s.


Trodde att Björns galet höga lön var en anomali. Ack vad man kan bedra sig. Bild: Resumé

Om en reklambyrå får de kunder de förtjänar, får reklambranschen definitivt det reklamförbund vi förtjänar. Därför är det vårt eget fel att ingenting händer och att pengarna rinner iväg. På samma sätt som LO-förbund som sprätter medlemsavgifterna på kursgårdar, mutresor, resesekreterare och spritbufféer.

Bara medlemmarna kan få rätsida på Sveriges Kommunikationsbyråer och med medlemmar menar jag i första hand storbyråerna, de stora bidragsgivarna till Guldägget. Det är dags att F&B, DDB, Brindfors, Åkestam, King, Farfar och de andra tongivande byråerna sätter ned foten.
Se till att vi får en branschförening som är värd namnet. En som underlättar vårt arbete och försvarar vårt hantverk mot alla nej-till-reklamare.

Annonser

Åtgärder

Information

3 responses

18 11 2009
jardenberg kommenterar – 2009-11-18 — jardenberg unedited

[…] Dags för storbyråerna att visa stake. (och min kommentar om guldäggs-fifflet) […]

18 11 2009
Lena

Intressanta rader! Det är lite konstigt att det inte pratas mer om ämnet. Eller också tycker ”alla” att det är bra som det är.

Grattis till artikeln till Resumé också! Kanske borde de även göra en artikel om varför så många byråer faktiskt inte är med över huvud taget (om nu småbyråer räknas vill säga…).

23 11 2009
Förbundsbashing, morgondagens byrå och ryktet om Farfars död | Pers Värld

[…] han tycker att förbundet borde syssla med. Jag håller med i mycket. I ett uppföljande inlägg, Dags för storbyråerna att visa stake, uppmanar han de största medlemsbyråerna att aktivt visa vad de tycker om förbundets verksamhet, […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: