Panlegis tar till fittknepet.

2 12 2009

Hade du hört talas om Panlegis igår? Inte jag heller. Förmodligen hade knappt någon hört talas om dem och än färre var intresserade av vad de gör. Men tack vare den svenska förutsägbarheten är nu billiga brittiska aktiebolag på var mans (OCH kvinnas) läppar kan man förmoda.

Så vad är det som egentligen hänt? Jo, ett par brunstiga grabbar har gjort annonser innehållandes irrelevant blickfång, nämligen en lättklädd brud! Originellt, va? Det är inte första gången och absolut inte den sista. Det är inte kriminellt på något sätt, utan endast moraliskt förkastligt kan man anta. Det är inte kommunikativt för fem öre och absolut inte varumärkesbyggande i någon beständig bemärkelse. Men tack vare den svenska malligheten är det uppenbarligen säljande. Man har, enligt egen utsago, blivit mer eller mindre nedringda. För vaddå? En tomtenissa i ett badkar? Ordvitsen ”Company for christmas” är dessutom så usel att hjärtat stannar.


Visa pattarna Panlegis!

Varför ringer det på telefonen då? Och varför rasar vi till höger och vänster över nakenchocken? För rasas kommer det. Än så länge är det bara branschmedia och någon enstaka spelare som bollat vidare. Men snart lär väl lösiga standardmedia observera nakenchocken och då blir det åka av. Det blir det ju alltid. Svaret är att vi är lite bättre än resten av världen. I Sverige har vi den högsta standarden på typ allt och de ädlaste värderingarna. Här duger det inte att göra reklam med hjälp av lättklädda brudar. Att visa djur och barn trots att de inte har något med saken att göra går fortfarande bra.

Men det finns en sensmoral i historien. Att genusivrarna skapade monstret. Det är alltid spännande med tabun. Panlegis säger sig vilja vara den seriösa aktören på marknaden. Ändå spelar man nakenkortet för att man vet att det gör det kortsiktiga säljjobbet. Man får en kort stunds uppmärksamhet runt sin produkt och kommer i kontakt med massor av människor man annars skulle fått göra mycket bra reklam under lång tid för att nå.

Om det räcker är jag inte rätt man att avgöra, men säkert är att de som skriker fy över tilltaget är de bästa marknadsförarna. Ridå Sverige.

Åtgärder

Information

18 responses

2 12 2009
Nils Holmlöv

Haha, så klockrent. Om de nu bara kan dra på sig en anmälan för diskriminerande reklam så är lyckan fullständig.

2 12 2009
kontaktmannen

Det lär de få och jag tror inte att de bryr sig. Egentligen är det väl bara företag som värderar sin jämlikhetsimage som lider av uttalanden och klandran.

2 12 2009
Tweets that mention Panlegis tar till fittknepet. « -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Fredrik Olsson and Nils Holmlöv, Christofer Laurin. Christofer Laurin said: "Det här är mitt anus!" #UngUtanPung RT @lordFredruk: Pangeis tar till fittknepet http://bit.ly/75N2KF […]

2 12 2009
uberVU - social comments

Social comments and analytics for this post…

This post was mentioned on Twitter by lordFredruk: Pangeis tar till fittknepet https://kontaktmannen.wordpress.com/2009/12/02/panlegis-tar-till-fittknepet/

4 12 2009
Alexander Bergström

Ser framför mig en blötfet och superstressad marknadschef, som efter att ha korrläst annonsen över nätet ringer upp reklamaren och säger; Riktigt bra, KÖR på det!

Host host…

5 12 2009
deeped

Undrar vad Dreadnallen och hans pk-missus säger om det här?

5 12 2009
Coffe

Ha ha… Vilken trist kampanj. Då föredrar jag den här! :)

7 12 2009
mcsarcne

Men om jag som vanlig dödlig korkad svenne inte förstår annonsen, inte fattar vad man vill sälja, vem som vill sälja eller hur man gör för att köpa vad man nu vill sälja, har man ändå inte gjort en ganska dålig annons då?
För jag satt med Expressen framför mig på jobbet och försökte förstå just det.
Jag är inte alls säker på att jag fick det klart för mig.
Dessutom blev jag (som alla andra) så sur över bönan (bara skinn och ben jue!) att jag av pur irritation bläddrade vidare.

Är det normalt, Bullen?

7 12 2009
kontaktmannen

@Alex: Precis. ”Vi har redan testat allt annat! Vad fanken gör vi nu? Vi måste ha uppmärksamhet!”

@deeped: Jag tror att de har svimmat.

@mcscarne: Känns ju inte som det mest relevanta sättet att sälja bolag på. Men de kanske mäter framgång i antal uppretade som ringer.

7 12 2009
Coffe

Publicistklubben (som jag lärt nu fått lära mej att det heter) låter hälsa att Panlegis-kampanjen verkar särdeles fantasilös och ogenomtänkt.

Tacka vet jag den här reklamen!

…om inte min kommentar visas den här gången anser jag mig vara utsatt för censur! ;)

7 12 2009
Dreadnallen

Publicistklubben (som jag lärt nu fått lära mej att det heter) låter hälsa att Panlegis-kampanjen verkar särdeles fantasilös och ogenomtänkt.

Tacka vet jag den här reklamen!

Antingen är det länken, eller det faktum att jag är inloggad, som gör att jag inte kan kommentera den här bloggen. :P

7 12 2009
Dreadnallen

Varför kan man inte posta kommentarer som innehåller en ynka länk?

8 12 2009
kontaktmannen

@Dreadnallen: Vaddå? Det kan du väl? Jag var nog bara lite sen att godkänna dig som kommentator. Sorry.

8 12 2009
Coffe

Jag gör ett sista försök, bara för att stilla @deeped:s nyfikenhet:

Panlegis-kampanjen var ju särdeles spekulativ och fantasilös. Tacka vet jag den här kampanjen:

http://nyheter24.se/bloggar/nyhetsbloggar/pillow-talk/235505-eine-calvin-kleine-sexchock

(denna gång utan html-taggar. antar att det var de som satte käppar i hjulet innan)

15 12 2009
Dreadnallen

Sådärja – då lossnade plötsligt alla mina kommentarer (vilket plötsligt får mej att framstå som smått manisk) ha ha,

Ni har såklart uppmärksammat att kampanjen nu både har anmälts och stoppats. Antar att Panlegis är nöjda med uppmärksamheten.

Trist och förutsägbart är bara förnamnet på den här skiten. Arvikafestivalens ”billiga” PR-trick var betydligt smartare. Anser jag.

17 12 2009
Jan Lindgren

De fick en anmälan av Hillevi Larsson (S) och har valt att anmäla henne för könsdiskriminerande reklam. :D

http://www.politikerbloggen.se/2009/12/16/24976/

18 12 2009
Mister x-panlegis employee

Svar till: Alexander Bergström
´´Ser framför mig en blötfet och superstressad marknadschef, som efter att ha korrläst annonsen över nätet ringer upp reklamaren och säger; Riktigt bra, KÖR på det!´´

Hei,

Ja allt är korrekt utom att den chefen är en smal, rödhårig norrman som inte har något annat i huvudet än än pengar.
Och när han blir sur, akta sig den som kan från den röda ilskan som utstrålas och känns halvvägs runt jorden.

´´SÄLJ SÄLJ SÄLJ!!!´´ är den verbala motivationen dom stackars anställda får i den stressade telefonförsäljaratmosfären.

Undrar hur den chefen skulle reagera om han fick besök av facket?

En tyst minut bör hållas för de svenskar som slavar på deras kontor på Malta.

/Arg X-Anställd.

19 12 2009
Hillevi med klyftan glömde egna byken. «

[…] med klyftan glömde egna byken. 18 12 2009 Nyligen gjorde jag mig lustig över Panlegis badkarsbrud. Utöver det frånvarande innehållet kunde man ge sig fan på att någon rättrådig sosse skulle […]

Kommentera

