Loffe, Pillan, Dogge, Dregen och Kajsa. Finn fem fel.

17 01 2010

Kändisar och reklam brukar vara som olja och vatten. Och det verkar inte spela någon roll vilket decennium man befinner sig i. Det är inte någon bra idé. Generellt. Ändå är det konstant många köpare som naivt önskar köpa sig lite plats och glitter i rampljuset med hjälp av det kända ansiktet. Folk lär sig helt enkelt aldrig.

Personligen är jag övertygad om att kändisar är skit. Hur ska en människa som är känd för en viss sak kunna vara helt relevant för det du säljer? Ingen är heller folklig och folkkär nog för att leverera den blötögda kundens förväntade effekt. Jag vägrar tro det. Det kan inte funka på längre sikt. Inte så totalt varumärkesdränerande kändisreklamen görs i alla fall.
Intressant skulle det förvisso bli om en kund med budget och stake hade använt en kontroversiell kändis. Torsten Flinck, är du ledig?


Men Ingvar då. Som kändis bör du även avtala livslängden på reklamen. Annars kan pinsamheterna följa dig till döddagar.

Det skulle vara intressant med lite siffror. Hur många kök sålde Carolina Klüft för HTH egentligen? Blev det någon skjuts i kyckligdisken för att Pernilla Wiberg sprang och krafsade bland påsarna i sin jakt på den perfekta kycklingen?
Janne Loffe Carlsson är ett annat episkt exempel och kanske en av de som gjort bort sig mest historiskt. Cognacsmedvurst och sneakers liksom. Dregen och Dogge är moderna klassiker som gjort reklam för nästan allt. Elgiganten är nog det enda jobb Dogge kommer undan med. Dregen har veterligen ingen motsvarighet. Botten för de både herrarna är nog ännu inte nådd även om Doggelito var nära med annonsen för den där herrmodebutiken.

Magnus Samuelsson kan vara ett undantag. Kontrasten mellan honom och Babyliss fjolliga produkter är total och han är troligen exakt vad som behövs för att kurtisera fjuniga småkillar (i alla åldrar). Det kanske funkar för att han är en idrottsman och att allt anspelar på styrka och manlighet. Och det är ju lite svårt att ta ifrån Samuelsson.
Sport och sportkopplingar är emellertid inte något automatiskt framgångsrecept. Se bara på Kajsa Bergqvists och Therese Alshammars magplask för Risifrutti.

Men det måste väl ändå gå att göra vettig reklam även om vår träiga kund prompt vill ha med sin favoritkändis? Tveksamt. Men man kan i alla fall göra mindre värdelös reklam. Sån som inte går till världshistorien som den mest pinsamma. Och man bör nog välja med otroligt stor omsorg. Att kändisar gillar knark och idrottsmän steroider är svårt att komma ifrån. Det bör finnas med i krisplanen. Men det viktigaste sitter som vanligt i relevansen. Leif Mannerström är varken bildskön eller trevlig. Men han gör sig lik förbannat bättre än Carro i ett kök. Det omvända gäller såklart på en arena iförda trikåer.

Slutsatsen måste ändå bli: Kändis + reklam = nej.

Advertisements

Åtgärder

Information

7 responses

18 01 2010
dyslektiskairrfarder

Måste säga att just som du tog upp med Mr Värdens starkaste mannen, så tycker jag faktiskt att han är undantaget som bekräftar regeln (läs din teori)

Men vist hade det varit fräkt som fan med en kontroversiell människa som blev till frågad, som ditt exempell med Trosten flink.

18 01 2010
Alexander Bergström

Celebrity Branding är ju ett fantastiskt fenomen för reklamare i kollektivt lagda kulturer. I ett land som China till exempel, där allt handlar om att vara en del av majoriteten och tycka som alla andra, så funkar ju lite kändisstänk alldeles utmärkt, om företaget bara väljer rätt kändis.

Eftersom jag inte tillhör den kulturen, tycker jag ju precis som dig Fredrik, att detta är skräp. En klassiker är ju när Henrik Daggård gjorde reklam för chips (OLW eller Estrella): ”Efter en riktigt hård träningsvecka unnar jag mig alltid en påse chips”. Troligt? Trovärdig promotion?

18 01 2010
kontaktmannen

@dyslektiskairrfarder: Eller vad sägs om att Axe/Lynx sponsrar Tiger Woods?

@Alexander Bergström: Det brukar gå speciellt illa för idrottsmän och kvinnor. Kan det bero på att deras kändisskap hänger mer på prestationerna än på deras karaktärer? Mattias Sunneborn och Patrik Sjöberg FTW!

18 01 2010
Tweets that mention Loffe, Pillan, Dogge, Dregen och Kajsa. Finn fem fel. « -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Fredrik Olsson and Fredrik Olsson, TotalMarketing.se. TotalMarketing.se said: Kändis + reklam = nej, http://bit.ly/8JJaE9 […]

18 01 2010
dyslektiskairrfarder

Mera underbar Dogge reklam. http://www.youtube.com/watch?v=A9OuRGm0Ovw&feature=player_embedded

Fick Pepps-Pärson möjlighet att göra någon? det hade varit perfekt med Oboj vilket vackert väder i bakgrunden!

18 01 2010
dyslektiskairrfarder

Hade väll varit lite intressant med en sponsring av tigern!

Men inte för att jag på något sett tänker värdera det här med hans vid sidan om aktiviteter, det är hans och Elin´s och påståt inblandades göromål inte hela värden.
Fast nu när man vet att han inte är någon helylle grabb (vilka nu som trodde det innan vet jag inte) så finns det ju massa företag som har produkter som han kunde göra reklam för: vad sägs om dating- sidor, kondomer, sängkläder + något mobilföretag som har en tjänst som spärrar andra att från att läsa sms i mobilen.

kunde låta som så: hade jag haft den här tjänsten i dag, hade jag inte legat i skilsmässa och varit fördömd av halva värden (den värden som består av ”Hycklare” vill säga) och mina miljoner hade varit mina, så skaffa innan det drabbar er.

Kondomer: killar tänk på att skydda er när ni går från hål till hål.

Okey väldigt politiskt inkorrekt och tigern gör väll allt för att få tillbaka sin helylle status kan man tro.

Men precis som dödens kort inom tarot spådomar kan betyda möjlighet (har jag hört) så är det här ju en chans för honom att slänga sina helylle kläder och vara som han vill! fast han vill väll tillbaka till sin tidigare roll så han blir den bäst betlade idrottsmannen igen kan man tro!

21 01 2010
Per T

George Lois.

Det är inte ATT använda kändisar i reklam som är fel, det är HUR de används. Lois storhet, att koppla politik, samhälle, trend, kultur och skapa konflikter med profilerade kändisar (som den halvkriminelle svarte boxaren som fick vara jultomte i 50/60-talets USA) är tanke- och känsloväckande kommunikation.

Men för det krävs, förstås, kändisar som har mer djup än badhusets plaskdamm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: