Därför tackade jag ja.

8 02 2010

Då var det officiellt. Årets Guldäggsjury alltså. Om du tar en titt på kategorin ”event” hittar du mig där.

Då tycker väl vän av konsekvens att det är ett lite underligt beteende av en gammal reklamtävlingsbelackare i allmänhet. Och en Guldäggsbelackare i synnerhet. Det skulle ju faktiskt kunna upplevas som just inkonsekvent. För den som klagar på verksamheten ska väl ändå inte gå och bli en del av den?

Så resonerade jag också först. När Guldäggsgeneralen ringde höll jag på att tacka nej på stört. Enkom för att vara konsekvent. Konsekvent tvär. Jag lyckades dock besinna mig såpass att jag bad att få återkomma med mitt svar, vilket accepterades om än med lätt påtaglig besvikelse i andra änden av luren. Sen ringde jag Kontorschefen. Han fick bli min samvetsbrottsling och biktfader. Där dröjde inte svaret, utan min tvekan framstod snarare som befängd. ”Klart du ska tacka ja. Den chansen får du inte missa”, så han tvärsäkert. Jag förstod att jag kanske spelade onödigt svår och insåg att det faktiskt bara är den som är delaktig i verksamheten som kan påverka utgången. Lite som frågan om man ska vara med i EU eller stå utanför.

För visst brottas Guldägget med en del problem. Man fick aningen färre bidrag i år jämfört med i fjol. En del av förklaringen är säkert konjunkturrelaterad, men troligen tycker många att även urvalskriterierna skulle behöva en översyn. Jag menar, hur ofta blir du egentligen förvånad när nomineringarna kommer? Jag misstänker också att det finns ett svårkurerat inslag av nepotism som visar sig i röstningarna. Men det får jag väl se på nära håll i mars.

I ärlighetens namn behövde jag nog inte så mycket betänketid. Kanske spelade det in att jag hellre gör saker än låter bli. Fem timmar senare ringde jag upp Michaela på Komm och tackade ja. Sellout eller inte. Jag kände mig aningen lättad efteråt. Jag börjar bli gammal.

Åtgärder

Information

12 responses

8 02 2010
Per T

Äh, var stolt: de frågar ju inte vem som helst. Och det är väl lite stort av Svekom att fråga en av sina mest konsekventa belackare. Det, eller smart pr-arbete …

Hur som, blir kul att höra referaten!

9 02 2010
ABR

Skitsystem spelar på hisingen en 27 feb…

9 02 2010
joolss

Grattis! Nu kanske blir det fart på den där hundutställningen till reklamtävling.

9 02 2010
Hammarstrand

Rätt åt dig!
Nu har du möjlighet att påverka på allvar. Bra att du inte fegar ur, utan tar chansen.

9 02 2010
Ola

Tycker det var skitkul att se ditt namn i listan. Kör hårt…och tyck till!

9 02 2010
Mårten Fischer

»Jag förstod att jag kanske spelade onödigt svår och insåg att det faktiskt bara är den som är delaktig i verksamheten som kan påverka utgången. Lite som frågan om man ska vara med i EU eller stå utanför.«

Ha, ha! Det är ju precis min ståndpunkt, kära kontaktman! Själv brukar jag i och för sig referera till köttindustrin. You go, girl!

PS. Trodde att det var med ägget som med Oscars, att man var tvungen att ha vunnit för att få ingå i juryn? Har jag missat något?

9 02 2010
kontaktmannen

@Per T: Jag börjar nästan tro att de valde mig p g a bloggen. ”Någon som är så jävla grinig måste vi bara ha”.

@ABR: Världsklass. Låt mig gissa att det blir i en lokal nära Ryaverket?

@joolss @Hammarstrand @Ola: Tack gubbar. Jag planerar inte att jämka.

@Mårten Fischer: Det verkar som att de släppt på det kravet. Innan tror jag att man skulle ha varit nominerad någon gång. Vilket jag i och för sig varit med MER-bänkarna, -07 tror jag det var. Trist att Snorkråkers inte ville credda oss bara.

9 02 2010
jardenberg kommenterar – 2010-02-09 | jardenberg unedited

[…] Därför tackade jag ja. […]

9 02 2010
Tweets that mention Därför tackade jag ja. « -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Fredrik Olsson and Tomas Nihlen, marsv001. marsv001 said: Därför tackade jag ja – en sellouts bekännelse http://bit.ly/dsPn7r […]

9 02 2010
Kort från Digitalpr.se-2010/02/09

[…] Därför tackade jag ja. […]

9 02 2010
jonas02

Helt klart grymt!

20 10 2013
Kort från Digitalpr.se-2010/02/09 - Deepedition DigitalPR

[…] Därför tackade jag ja. […]

Kommentera

