Det är nästan att man vill ha SD som kund.

16 02 2010

SD:s tvålige presschef Erik Almqvist behåller bladet för munnen. Han tänker inte avslöja vilken byrå rikets ovärdigaste parti valt. Erik har knappast något att vinna på anonyminteten, så kravet måste komma från byrån. Lite intressant. I vanliga fall brukar marginaliserade bitterbyråer med mer ego än talang gnöla om att man aldrig får vara med i branschmedia. Att branschmurvlarna bara bevakar sina polare runt Stureplan och att det bara skrivs om ett fåtal storbyråer. Att man aldrig får något gehör för sina prellar. Om man ens har vett att skriva några d v s. Inom den omnipotenta reklambranschen finns det många små missförstådda gurus.

Men uppmärksamhetstörsten är som bortblåst när SD finns i kundstocken. Beteendet är befängt. Om man får existera som parti borde man i rimlighetens namn också få ha leverantörer. Men det gäller inte i Sverige. Här tolererar vi bara populism i ena riktningen. Det är helt ok att vara kommunist, men absolut förbjudet att vara nazist. Trots att de båda ideologierna är direkt fascistoida och bygger på exakt samma sorts förtryck. Rött är bättre än brunt liksom.

Men SD är också en het potatis för det förhärskande partiet. Utan socialdemokratins valhänthet under 70-talet och framåt hade det inte funnits någon grogrund för SD. Inte för någon annan högerpopulism heller. Om det funnits lite tanke bakom integreringsoförsöken vore trollen utan politik. Sociala problem uppstår när man är arrogant och sätter folk i läger på socialbidrag istället för att acklimatisera dem i samhället med arbete och delaktighet a s a p. När man anser sig vara bättre än andra. Det visar sig i att man underkänner deras utbildning och möter kulturella styggelser och kriminalitet med ”förståelse” och flathet istället för järn. Men det är ju liksom hela socialdemokratins signum. Åtminstone i modern tid. Liknelsen med von Triers Dogville är slående.

Frågan är varför just de politiska uppdragen är så känsliga? Min egen byrå har jobbat med Moderaterna av och till de senaste sex åren. När jag visar cases vi gjort för partiet undrar folk hur jag vågar berätta att vi jobbar för ett politiskt parti och om vi inte förlorat kunder på det? Svaret är att jag inte vet. Men jag HOPPAS innerligen att ett antal tilltänkta uppdragsgivare dragit öronen åt sig p g a detta. Jag betackar mig för den sortens löss.
Man undrar också om de själasvaga byråerna, de som ej vågar stå för att de pitchar på SD, är lika nogräknade när det kommer till deras övriga uppdragsgivare. Är t ex Vattenfall, MacDonalds, SJ, Microsoft, IFK Göteborg, Coca Cola och Swedbank kunder man vill skylta med?

Jag hade utan problem kunnat arbeta för SD. Om jag hade delat deras idéer d v s. Men som deras program ser ut kan jag lika gärna jobba för sossarna. Och det är otänkbart. Men OM jag hade haft dem som kund hade jag naturligtvis inte mörkat med detta. Om jag hade tagit det beslutet skulle jag stå för det. För det lär komma ut ändå.

Fler som tycker om SD:s byråvalssoppa: The Girls of Florida Merkaptan Nakna sanningen


Åtgärder

Information

9 responses

16 02 2010
Mats

Jag håller inte med dig i det du skriver om SD men i sak har du rätt. Det är bra att det är de som vill behålla sin integritet och törs stå för sina åsikter.

/Mats

16 02 2010
kontaktmannen

@Mats: Man måste inte hålla med. Det går bra ändå.
Reklambyråer är förresten inte kända för sin integritet och det gäller nog även i detta fallet.

17 02 2010
Kort från Digitalpr.se-2010/02/17

[…] Det är nästan att man vill ha SD som kund. […]

18 02 2010
Erik Almqvist

De byråer som backat har gjort det utifrån rent affärsmässig grund – dvs man bedömer att ett uppdrag för oss kostar mer än det smakar. På sätt och vis kan jag förstå dem – vårt parti är oerhört stigmatiserat och all form av samröre med oss gör att man ställs till svars för våra åsikter.

Det är stor skillnad mellan att göra Moderaternas reklam och Sverigedemokraternas. I det tidigare fallet uppmärksammas det säkert medialt, men jag tror inte ett jättedrev av journalister (för det är det redan i vårt fall ang reklamfilmen) dök på er i din byrå för att ställa er till svars för moderaternas politik.

Dock tror jag att de byråer som ryggat från oss nu har gjort en felbedömning. Det må vara dålig PR idag för en stor och välrenommerad byrå att ha jobba med oss (men knappast en liten som skriker efter att synas), men det är bara några månader kvar tills den uppmärksamheten kommer förändras till att bli ”byrån bakom reklamfilmen som skapade landets nya riksdagsparti med stor skräll”.

F ö är det inte ”marginaliserade bitterbyråer” som fegat ur. Sådana byråer har vi själva sollat i ett tidigt stadium…

18 02 2010
kontaktmannen

@Erik Almqvist: Månända. Såklart är det inte lika kontroversiellt att arbeta med det etablerade högerpartiet jämfört med spelarna längre ut på samma kant.

Men vad jag ville ha sagt är att det alltid är känsligt att ha politiska spelare som uppdragsgivare. Men om man nu, i likhet med mig själv, väljer det machosistiska spåret antar jag att man gör det av övertygelse, inte p g a pengarna (misstänker att SD inte har tillräckligt av den varan för att attrahera meningsmotståndare).
Att ha lönnkunder är patetiskt. Även om man lever i ett land utan åsiktsfrihet.

18 02 2010
Magnus

Jag är övertygad om att man inte vill skylta med att man jobbar med SD helt och hållet på grund av att man är rädd för att få stryk i media. Det är förstås inte helt orimligt att det skulle kunna hända och då landar vi faktiskt i att SD inte kan få samma rättigheter som andra partier pga av risk för repressalier. Jag tycker att det är läskigare än det i övrigt läskiga SD.

18 02 2010
kontaktmannen

@Magnus: Misstänker att du aldrig fått stryk i media. Jag brukar få min skopa i branschmedia varje gång en ny kampanj rullas ut och tyvärr måste jag säga att man vänjer sig.
Men jag håller med dig i sak. SD kommer inte att få samma rättigheter som de andra partierna. Och det beror på att vi lever i en sossekrati, d v s det förhärskande partiet bestämmer vad som ska betraktas som folkvilja. Fråga mig. Göteborg är rena rama Norrland.

18 02 2010
Magnus

Nja, fick en halvdan känga i Realtid en gång men det räknas väl knappt :)

19 02 2010
kontaktmannen

@Magnus: Det duger gott som något :)

Kommentera

