Hejdå Roland. Kom inte tillbaka.

28 02 2010

Det är  slut nu. En flerårig epok och tillika plåga går i graven. Ja, jag har aldrig fattat Teliafamiljens storhet. Jag har aldrig förstått dess relevans, varför man valde formatet eller hur de har förmedlat något positivt för varumärket Telia överhuvud taget. Den störde fadern, hans prudentliga gotländska flickvän och de lätt efterblivna barnen har för mig, med få undantag, mest inneburit irritation. Irritation över att inte ha kunnat ta till mig den malliga reklambyråns såpa. Men det finns andra uppfattningar. Uppenbarligen finns det gott om folk som älskar skiten. Men jag är ju inte folk. Inte i detta fallet i alla fall.


Favorit i repris: Populära opinionsbildare med sådär på fötterna.

Jag har inte problem med formatet såpa. Tycker att King har överträffat alla förväntningar med deras rekordlånga Icasåpa. Och jag gör gärna en jämförelse. Kings produkt har allt. Förutom värmen i karaktärerna finns där också en bärkraft i storyn och varje avsnitt skapar en längtan efter nästa episod. Att de dessutom har sina leverantörer by the balls, att de får betala kalaset, höjer nivån än ett snäpp. Jag kan inte se att dessa två såpor har ett skvatt gemensamt.

Skulle väl vara den lätt imbecilla mediebevakningen av karaktärerna i så fall. Att framförallt Hans Mosesson och Roland Nordqvist (har han ens något annat namn i såpan! Har han gjort någon annan roll?) får uttala sig i frågor om allt ifrån vädret till Riksdagsvalet 2010. Att vår egen ankpress inte har något bättre att skriva om eller integritet nog att skilja fiktiv person från skådespelaren bakom må vara hänt, men vad fan sysslar AB med? Vem uttalar sig härnäst? Kalle Anka? Kenny Starfighter? Blondinbella?

Roland själv verkar ha uppenbara problem med att skilja på sin rollfigur och privatperson. Det märks inte minst på hans uttalanden om Teliafamiljens, vara eller inte, val av reklambyrå och sin egen marknadssituation. Man undrar om det förvirrade tillståndet är spelat. Man undrar om något alls är spelat.
En sak är i alla fall säker. Jag kommer inte att sakna Roland med Teliafamilj. Vete fanken om jag vill se honom i några andra reklamroller heller.

Åtgärder

Information

2 responses

22 03 2010
Dabitch

Stående applåd. Har inte fattat varken Telia-kampanjen, charmen med den slemmiga familjen, eller pressens bevakning om vad Roland tycker om ditt eller datt.

22 03 2010
kontaktmannen

Word på det Dab. Inte ett smack faktiskt. Känns inte som något som kommer gå till historien direkt.

Kommentera

