Jessica borde uttala sig, inte Viggo.

6 03 2010

Reklambranschen arbetar med att synliggöra kunderna. Det ligger i affärsidén. Tyvärr är man sällan lika duktig på att marknadsföra sig själv, utan snarare motsatsen. Att verka utan att synas verkar vara ett populärt mantra och de byråer som prioriterar pressbearbetningen ses snarare som posörer än duktiga egenmarknadsförare. Med tanke på hur många doldisar som finns därute behöver vi verkligen hjälp.

Om du brukar läsa dessa sura rader vet du att jag saknar en gallionsfigur, språkrör, talesperson, företrädare eller whatever. Istället har Viggo Cavling, reklamtidningen Resumés chefredaktör, gått och blivit vår röst. Det är säkert inget fel på Viggo och jobbet som chefredaktör för reklambranschens skvallrigaste veckotidning sköter han med bravur. Karln är t o m trevlig i intervjuer när han är på bra humör. Men ska verkligen en branschjournalist föra reklambranschens talan? Ska den som är tillsatt för att granska (nåja) en viss bransch även ta strid  för den mot meningsmotståndarna? Är inte något fundamentalt fel här?

Det var många retoriska frågor och förklaringen till det representativa tomrummet är säkert att vår bransch är ointressant. Ointressant för folk i allmänhet och journalister i synnerhet, dessa samhällets trötta stöttepelare som aldrig orkar ta sig mer än ett kvarter för att hitta lämplig källa. Kommunikationsbranschen (vilket jävla namn) måste skaffa sig bättre inflytande. Den måste värderas högre och ta en mer aktiv roll för att inte sitta på bänken när opiniondrevet går och alla nej-till-reklamare får stå oemotsagda. Då kan inte en spelevink svara på frågorna.

Hur löser vi då problemet? Det är enklare än vad man kan tro. Det finns redan en person som kan föra den expanderade reklambranschens talan: Sveriges Kommunikationsbyråers nytillträdda VD, Jessica Bjurström. Hon, om någon, borde väl vara mer lämpad att uttala sig i kommunikationsfrågor?

Så om du är murvel och har något reklam- eller kommunikationsrelaterat i röret, snälla slå Jessica en signal istället.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: