Eliten vs folket – en sällsam historia.

9 03 2010

Ämnet verkar inte ha någon botten. Melodifestivalen torde vara det yttersta tecknet på att folkligt är lika med fult. Genom tv-rutan röstar allmogen fram sina smaklösa bidrag till (den ändå ganska vältilltagna) elitens förbannelser. Det är samma visa varje år. Ett antal individer lovar att emigrera om inte deras prettofavorit går vidare. Det gör den sällan och ingen flyttar. Förutom då den riktiga musikeliten som lägger sin uppmärksamhet på något annat än den årliga folklighetsfestivalen. Det lustiga i förfarandet är att den smala indiefavoriten ofta är ett lika banalt popsnöre, fast som inte lyckats nå de större massorna.

Visst. Melodifestivalen är ju speciell, kanske man tänker. Men det stämmer inte. Den är inte alls unik på något sätt. Det är bara elitens förakt för det folkliga som lyser igenom. Med ”elit” menas i detta fall de som är lite mer insatta än den vanlige medgångstuggaren. Den som aldrig skulle köpa biljetter till Gyllene Tiders återföreningsturné för att ”han ville gå på en stor konsert”.
Förhållandet elit/pöbel finns överallt. Tror man något annat borde man stannat i magen. Inom fotbollens värld attraherar lag som t ex Blåvitt fler supportrar än de som för en tveksam tillvaro i serien (här kan du läsa Gais om du vill). Den som hejar på Blåvitt får en enklare tillvaro i t ex skolan och på arbetsplatsen, eftersom supporterskapet inte innebär lika mycket lidande och tryggad gemenskap. Det är lite urvattnat och att heja Blåvitt blir ungefär som att heja på Göteborg. Eller köra en Volvo. Eller äga en golden.

Detta för oss osökt till elit och pöbel i reklamens värld. Vi som jobbar med reklam tycker i allmänhet inte något vidare om reklamtävlingar där folket, målgruppen, får tycka till. Förmodligen beror det på att vi föraktar den vanliga människans svala intresse för vårt hantverk och hennes fula ovana att alltid falla för det lättuggade och pajiga. Vi, eliten, vill gärna veta bäst och inte bli rättade av några jävla amatörer.
Men en sak kan vi inte komma ifrån. Den reklamen som packet tycker är bäst, är förmodligen också bäst. Förutsatt att det var just den breda massan som var målgruppen, förstås. Om den får folk i gemen att ta till sig ett visst varumärke och köpa detta, då har ju reklamen fyllt sin funktion. Under förutsättning att säljet var syftet förstås.
Ett språk funkar på samma sätt. Tycker folk att det borde heta ”skärde” istället för ”skar”, då blir det så tillslut. Oavsett hur mycket vi fascister protesterar.
Ett folkligt guldägg betyder också att vi släpper in allmogen i vår skyddade verkstad. Att de får en liten glimt av hur vårt värv fungerar. I det långa loppet leder den ökade reklammedvetenheten till att vi får bättre köpare som inte propsar på större logga och ”Bäst!” i varje mening.

Därför tycker jag att Folkets Guldägg är ett bra initiativ. Bra Mattias. Jag kommer förmodligen att gnissla tänder då Åkestams genomhemska Fredagsmys nappar guldet framför näsan på Ica-Stig. Men då får jag svälja det. Den som lyckas få folket att sjunga reklamlåtar har slagit an en sträng. Det gör man inte bara med bombmattor i etern, utan skiten måste ha något som fastnar och får egna ben. Att andra reklambyråer spoofar din reklam och begagnar dina uttryck förtjänar ytterligare ett lyft på hatten.

Så om vi malliga reklamare tillämpade språkvetarnas principer skulle vi få ett lättsammare förhållande till vårt hantverk. Vi skulle också slippa de mest löjeväckande reklamstudentartikelkommentarerna i branschmedia. Det kunde innebära ett steg mot allmän acceptans.


Åtgärder

Information

18 responses

9 03 2010
Anjo

Sen har ju alltid IFK Göteborg lockat folket, även när laget harvade i lägre divisioner, men det visste du förstås.

Lidandet finns där för övrigt, precis som lidelsen och passionen. Det är inte samma lidande som för kvartersklubbar à la Häcken och småklubbar som gais, men minst lika allvarligt. Att gå hem från en torsk mot aik i november är lidande och ändå kommer vi alltid åter. Över 3000 på en träningsmatch i minusgrader i februari visar på att det är äkta kärlek som präglar oss. Och vi har alltid mest publik i stan, även när vi inte går bra, men det visste du ju också.

Att heja på Blåvitt blir aldrig urvattnat, det tycker bara de som lite storögt och avundsjukt tittar på.

Kudos för att du ger Åkerberg en applåd. Han förtjänar det istället för gallspyorna som anonyma kommentatorer på Dagens Media stöter upp.

9 03 2010
kontaktmannen

Anjo: Ha ha. Eftersom du vet så mycket känner du säkert till att Blåvitt har ett ganska uselt publiksnitt i förhållande till antalet påhejare.

Klart man står upp för en kollega i blåsväder. Det gör man på Hisingen.

9 03 2010
Ulrika Good

Genomhemskt Fredagsmys? Du har ju inte fattat nåt. Fredagsmyset är ju helt lysande.

9 03 2010
kontaktmannen

Ulrika Good: Att myset inte skulle vara lysande har jag aldrig påstått. Helt vidrigt däremot. Jmfr med ”kinkige Johan”.

9 03 2010
Fredric

Vad kul att vi postar nästan samtidigt med ungefär samma innehåll, bortsett ifrån att din text är en typisk Fredrik-text och min är en typisk Fredric-text. Ibland blir jag avundsjuk på ditt rakbladsvassa sätt att hitta rätt ord i verktygslådan. :)

10 03 2010
kontaktmannen

@Fredric: Tack för rosen mon fere.
Visst är det ett lustigt sammanträffande att texterna nästan är precis lika långa också. Jag tycker visserligen att du uppvisar aningen mer analytisk begåvning i din slutsats, men kontentan är ju ungefär densamma: Att gemene man sällan kan sätta fingret på vad som är bra reklam och absolut inte motivera på något vettigt sätt. Men att det inte spelar någon roll eftersom det är de som håller i plånboken.

10 03 2010
Fredrik

Det här blir ju verkligen jättespännande! Jag håller tummarna för Robert Gustavsson, Sveriges roligaste man!!! Kan man få rösta på allt han gjort förresten? Som när han gör fulöl? Oslagbart.

10 03 2010
Mats

Inledningen ger mig anledning att tipsa om en liknande analys från briljante Rory Sutherland (”Do people in the music industry understand music”): http://tinyurl.com/y8srn42

10 03 2010
Anjo

Absolut. IFK har haft ett problem med att locka dit folket – vilket delvis har berott på urusla arrangemang.

Men, viktigare än att hänga upp sig på den gamla sanningen, så är det läge att titta på nutiden och framåt.

IFK är välskött på planen, på tränarbänken, det finns smartness i marknadsledet och med Welcom så kommer vi att fortsätta ta fram genomtänkta kampanjer som ytterligare förstärker den väldigt positiva publikutveckling vi ser.

Runt 6000 säsongskort, det såldes 700 försäsongskort till träningsmatcherna, nästa år får vi clean court etc. Allt det där bidrar till intresset.

Det har också skapats en atmosfär på arenan som publiken är helt skyldig till, mycket tack vare ‘Snart skiner Poseidon’, och vi klättrar stadigt mot en procentsiffra av fans som besöker matcherna som är mer än acceptabel.

Trots skatteskit, Sveriges våldsammaste fans enligt media, sportsligt harvande under en stor del av 2000-talet etc så stod IFK starka – och nu ser det bara ljust ut.

Fint är det. Och aldrig urvattnat.

10 03 2010
kontaktmannen

@Anjo: Där har du en poäng. Det är inget fel på marknadsapparaten och vad jag förstått vårdar man sina partners väl. Vilket är mer än vad man kan säga om vissa andra klubbar i stan. Utan att nämna några namn säger jag 75 kilo räkor för en tröjplats…

10 03 2010
Fredrik

Nu ser jag att Ulrica Good redan hoppat på dig angående Fredagsmys, men jag tycker att det kan tryckas på igen: Fredagsmys är genial! Varför ska inte självutnämnda förståsigpåare och flåshurtiga reklamare erkänna det? (Lånar dina begrepp här, flåshurtiga är en favorit!)

Den har inte bara fått alla, barn som vuxna, att nynna och sjunga. Den har ju mer eller mindre dessutom skapat begreppet. (Som man sedan fyller med lite vad man vill, ganska sällan just OLW-produkter i mitt fall faktiskt.)

ICA-såpan däremot tycker jag är överreklamerad. Hur många år i rad fick den guldägg? Fyra? Där borde ju den tävlingen lagts ner men det är ett annat spår.

Tack för en härlig krönika!

12 03 2010
Strandh.DigitalPR » Blog Archive » DigitalPR kommenterar: 2010/03/11

[…] Eliten vs folket – en sällsam historia. […]

15 03 2010
Per T

Allvarligt. Hur många Fredrik/car finns ijentligen? Eller har Kontakmannen splittrad personlighet men dålig fantasi?

Problemet med Folkets Guldägg är att det blir en skönhetstävling, humortävling eller liknande. De röstande tar inte hänsyn till syftet, problemet, sätter sig inte in i helheten etc.
Och jag är helt övertygad om att mest omtyckt inte alls är lika med störst effekt.

Trots det är jag för: klart folk ska få tycka. Det gör ju vi.

15 03 2010
daniel

Finns ett väldigt enkelt sätt att få ”eliten” att intressera sig för melodifestivalen; negativa röster. Istället för att rösta på den man vill se som vinnare röstar skickar man in negativa röster på de artister som man helst vill förhindra från att nå pallen. Kräks man lite i munnen av Kempes ”Manboy”, då ringer man in ett par -1 röster som effektivt bekämpar dumheten hos gemene man. Damage control. Hatar man alla låtar är det ju orimligt att tvingas välja en som ska hyllas och såvida inte alla andra OCKSÅ tycker det är ju rösten ändå bortkastad.

Med negativa röster förändras detta. Helt plötsligt blir det ett interaktivt evenemang som tilltalar både fans och vi som älskar att hata skiten och då äntligen ges vi också en chans att göra skillnad. Jag skulle aldrig kunna motiveras att rösta FÖR en låt, men MOT? Ja jävlar. Lätt.

15 03 2010
Fredrik

Hallå där! För att parafrasera ur Markusevangeliet ”Fredrik är mitt namn , förty vi äro många”.
Det finns ett par fler problem, frågan är vilken som är störst. Är det reklamares bottenlöst dåliga självförtroende och brist på tilltro till att de vet vad de sysslar med, och det mytomsusade ”Folket”. Är det en homogen grupp i mjukisbyxor och stekflottfläckar på nätbrynjan? Är det Verklighetens Volk eller är det akademiker? Och är då reklamarna, i någon slags andra ände av sin bipolära karaktär en ”elit” i relation till dessa?
I slutändan, vem bryr sig om, precis som Per skriver, en sån här kosmetisk tillställning? Vad betyder ett resultat? Hur görs urvalet? Vilka krav ställs på de tillfrågade? Ska Göran Hägglund vara juryordförande?

17 03 2010
kontaktmannen

@Per T: Men snälla Per. Du tror väl inte att jag spökskriver bloggkommentarer i syfte att hålla luften varm. Kanske ingen dum idé vid närmare eftertanke.

Klart att ett folkets guldägg blir lite av dumskallarnas sammansvärjning. Men det har faktiskt också ett värde.

17 03 2010
kontaktmannen

@Fredrik: Jag vet inte om vi behöver hänga upp oss så mycket på detaljerna. De är nog många gånger irrelevanta. Är inte syftet att ge vår bransch ett uns mer legitimitet? Idag är vi väl mest ointressanta av alla.

17 03 2010
kontaktmannen

@daniel: Allvarligt. Jag tror att du har lösningen där. Att införa möjligheten att minusrösta skulle tillföra en mycket värdefull dimension. Och ge ett galet bra tillskott i schlagerkassan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: