Brännvinsadvokatyr skadar Guldägget.

29 03 2010

Inför kommande Guldäggsutdelning har minst tre toppsidade bidrag diskvalificerats. JMW fick sin nominerade viralfilm för uppdragsgivaren Levande Historia spolad av huvudjuryn. Under minst sagt suspekta omständigheter. Mathias Palm Jensen, huvudjuryns ordförande har inte lämnat någon kommentar. Att underkänna kategorijuryns arbete är inte speciellt snyggt. Särskilt inte utan en vettig förklaring.

Och nu ser det åt helvete värre ut när ytterligare två Guldäggskandidater spolats på grund av att man använt sig av olagliga(!) klistermärken. D v s att dekaler satts på otillåtna ställen. Dekaler som delats ut till folk på stan och sedan spridits. Som enligt utsago ska ha varit en marginell aktivitet. Kampanjerna som berörs är AIK:s Hifdif-kampanj och Esters kondomkampanj för Lafa. Historien blir inte sämre av att det sistnämnda bidrag som diskats från PR-kategorin uppenbarligen är rumsrent nog för DM-kategorin, där kampanjen nominerats.

Hallå Guldägget? Hallå Komm? Är det någon hemma? Illegala dekaler? Har svårt att förstå varför en bransch med total nollkoll på MFL skulle vara så nitiska angående de lättare punkterna i brottsbalken som t ex olaga affischering och brott mot lokal ordningsstadga. Ska Komm leka polis och diska bidrag utan att de ens blivit polisanmälda. Och är kilometer ifrån att bli dömda? Vilka oförvitliga bidrag ska egentligen anses kvalificerade att tävla? Om man kan lyfta guldäggsbidrag med hjälp av bara en anmälan är det inte speciellt svårt att eliminera all konkurrens. Du behöver bara ett antal blanketter, en penna och en snut som är dum nog att ta emot anmälan.
Ge mig en förmiddag och MFL i korthet så ska jag sänka samtliga nominerade Guldäggsbidrag för exempelvis brott mot god marknadsföringssed, konsumentköplagen, konsumentkreditlagen, vilseledande marknadsföring och diverse falska avbildningar och oriktiga jämförelser. Komm, ni måste fan skämta.

Det har talats en hel del om Guldäggets kräftgång i branschmedia de senaste åren och att tävlingen tappar betydelse. Att färre tävlingsbidrag skickas in och att varken byråer eller köpare verkar lika intresserade längre. En stor del av problemen är säkert konjunkturrelaterade. Annat beror på inaveln som råder inom reklambranschen. Att de som är syskon och kusiner med varandra har en förmåga att lägga äggen. Oavsett vad som är förklaringen gör knappast egendomliga diskvalificeringar som lämnas utan förklaring saken bättre.

Framtiden ser inte alls ljus ut Komm.

***Uppdatering*** Juridikdebaclet går vidare hos Dagens Media.

Advertisements

Åtgärder

Information

4 responses

29 03 2010
Viktor B

Intressanta tankar. Knepigt.

30 03 2010
jardenberg kommenterar – 2010-03-30 | jardenberg unedited

[…] Brännvinsadvokatyr skadar Guldägget. […]

1 04 2010
Tweets that mention Brännvinsadvokatyr skadar Guldägget. « -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Johan Lange, Jesper Wallerborg. Jesper Wallerborg said: RT @lordFredruk: Komms brännvinsadvokatyr skadar Guldägget http://bit.ly/do3uzd […]

3 04 2010
Strandh.DigitalPR » Blog Archive » DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/04/03]

[…] Brännvinsadvokatyr skadar Guldägget. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: