Väl infantil 48h-kritik.

11 04 2010

Blev lite matt när jag läste Maria Nillius och Agnes Thunells kritik av studenttävlingen 48h i Dagens Media. Av rubriken att döma verkar det som att författarna tycker att copylösningar prioriteras av 48h-juryn. Lösningar som inte fungerar mot tänkt målgrupp p g a att de saknar bildlösning. Och när man läst hela artikeln framgår det tyvärr att de båda faktiskt tycker att det borde vara mer art i tävlingen. För att det är den sortens reklam som funkar på folk.

Kanske inte det smartaste jag läst i år. Speciellt inte när det kommer från två personer med ganska lite på fötterna. Det ligger lite i studentskapets natur att ha en övertro till det teoretiska och inte sällan anpassar man teorierna så att de passar in bättre i ens egen värld. Då blir slutsatsen lätt att annonser måste ha bild. Jag har gjort den resan själv en gång i tiden. Fast då var den naturligtvis copyn som var svaret på alla problem.

Alla har visserligen redan sagt detta, men jag känner att det är värt att nämna en gång till. Att göra reklam är inte en kamp mellan copy och art. Det finns inget motsatsförhållande mellan disciplinerna. Copywriters och art directors är inte fiender, de är kreatörer. Sådana som ska skapa saker. Sånt gör man tillsammans.

Kanske beror den aningen skeva bilden av yrkesrollen på bristande erfarenhet och osäkerhet. En rädsla för att inte duga, att inte bli accepterad av den bransch man vill in i. Jag hoppas att det är så för annars har vi problem. Riktigt bra reklamidéer är nämligen ofta större än både copy och art. T o m större än de båda tillsammans. De absolut bästa koncepten är affärsutvecklande och ibland även världsförbättrande. De ger avsändaren existensberättigande. Och då, ungdomar, är copy och art bara det där sista putset innan skutan ska sjösättas.

Jag måste dock spekulera lite i varför copylösningarna dominerar i 48h. Kanske är människan bekväm av sin natur. Ibland är det lättare att sno ihop ett habilt bidrag under press om arten bara består av att välja typsnitt. 48h är ju faktiskt en annonstävling. Eller så kan det faktiskt vara så att copystudenterna är mer kompetenta än de artditon som de hamnat i lag med. Eller så råkar jury efter jury vara copyfrälsta och favoriserar den sortens annonser. Fan trot. Det skulle vara första gången i så fall. Internationellt är det de enkla artlösningarna som regerar. Tänk på det, kids.


Åtgärder

Information

5 responses

11 04 2010
Nina

Sen är det inte det lättaste att hitta en bra bildlösning med Getty. Och med tanke på de knappa timmarna och att man inte alltid har tillgång till egen fotograf/utrustning mm ligger en copylösning nära till hands.

Men du har rätt kära Kontaktman. Mellan copywriter och adfolk finns kärlek, inte strid. Men om så vore fallet hos något kreatörspar gissar jag att resultatet är så uselt att det ändå inte är värt att diskutera.
Love!

12 04 2010
kontaktmannen

@Nina: Nej, amerikansk clip art duger inte mycket till.
En liten motsägelsefull anekdot förresten. Kontorschefen och jag, d v s två copywriters ställde upp i en reklamtävling för blåbär för sisådär tusen år sedan. Best Yet tror jag namnet var. Vi lämnade in en ren artlösning. Så kan det gå.

12 04 2010
S.

Bästa Kontaktmannen.

Jag håller med i allt du säger. Och ditt inlägg är nyanserat och värdefullt för mig som ung och reklamintresserad. Det jag inte tycker om är din förminskande ton. Jag får väldigt mycket ”lilla gumman”-vibbar av det här inlägget. Jag skulle uppskatta dina ord mer om dom inte fick mig att känna att jag inte kan någonting och att du, i egenskap av senior, ska lära oss ”kids” om det ena och det andra.

Det här borde du ju fatta själv. Som jobbar med att kommunicera. End of rant.

12 04 2010
Nina

@Fredrik Ett bra bevis på det är en bra idé som går främst. Att det är därifrån man utgår.

13 04 2010
kontaktmannen

Hej @S.
Ajdå. Hade det nästan på känn när jag tryckte på ”publicera”. Tro det eller ej, men det var faktiskt inte meningen. Syftet var att inlägget skulle vara raljerande, lite nedlåtande och även förminskande. Men inte åldersdiskriminerande. Ibland är det lite balansgång och tyvärr är man inte alltid lika nyanserad. Eller som en konkurrent jag krossade i bowling uttryckte det: Du är ingen finlirare direkt.

Kommentera

