Mjölk och gödsel i samma påse.

15 04 2010

Ibland blir det inte så bra trots att man i sin egen lilla värld förmodligen räknat ut det alldeles rätt.

Varumärkesexpansioner är knepiga saker. Med viss möda kan man flytta över ett varumärkes stjärnglans till ett annat. Men det kräver fingertoppskänsla. Det måste finnas någon form av minsta gemensam nämnare som känns naturlig, en plattform och helst också en delad målgrupp som ska köpa den nya produkten tack vare förhållandet med den gamla. Det finns ett antal lyckade sådana exempel. Dajmglass, Marlboro Classics, Apples Ipod och inte minst Iphone är sådana. Lätta yoghurt, Harley Davidson rakvatten och Levis skor är det inte.


Såklart ska koskiten se ut som mjölken. De kommer ju från samma djur.

En tumregel vid diverse expansioner brukar vara att det ska finnas viss harmoni i den nya kombinationen. Stötande eller direkt motbjudande kombinationer brukar sällan lyckas. Troligen var det därför Lättas yoghurt inte gick så bra. Folk vill inte äta margarin ur burk med sked.
Detta för oss till dagens mysterium. Wapnö, en liten bråkig gård som inte tänker passa in sig i Arlas fålla. Det ska de ha all heder för. Jag är inget fan av den omnipotenta dansksvenska mejerikonspirationen och väljer alltid alternativ om jag kan. Deras förpackningsdesign ska Wapnö däremot inte ha någon heder alls för. Ser ut ungefär som det gjorde på det pårökta 70-talet. Buskis i vaxad papplåda. Jag vet att det finns mins en byrå som försökt hjälpa mjölkknuttarna Wapnö med detta. Men driver man familjeföretag, då kan ingen utomstånde lära en något.

Kanske är man stolta över sin vulgärform. Kanske fattar man inte bättre utan tror att en välbekant förpackningsdesign endast för med sig positiva egenskaper och att konsumenterna inte har några problem att hålla isär produkterna. Nej. Wapnö. Jord och gödsel trivs bra ihop, men knappast mjölk.

Notera att särsk rivningarna inte ens kommenterades.


Åtgärder

Information

5 responses

15 04 2010
jardenberg kommenterar – 15 Apr, 2010 | jardenberg unedited

[…] Mjölk och gödsel i samma påse. […]

17 04 2010
Mats

Känns som någon sorts forcerad återvinning…

19 04 2010
Joachim Aaby-Ericsson

Jag tycker att du har fel när du omnämner arla som dansksvensk mejerikonspiration. Arla ägs av Svenska och Danska mjölkproducenter.
Jag är en stolt arla bonde och tycker att vi äger ett fantastiskt företag som satsar mycket på innovation/produktutveckling.
Välkommen in på min blogg där man kan se hur vi arbetar på våran gård när vi bedriver mjölkproduktion. (arlasbondeblogg.wordpress.com)
Jocke Arla-bonde

19 04 2010
kontaktmannen

@Mats: Precis. Forcerad som i armen omvriden på ryggen och ”Det är min dotter som designat förpackningarna och dem ska vi fortsätta med”.

19 04 2010
kontaktmannen

@Joachim Aaby-Ericsson: Om du visste hur Arla beter sig för att tränga ut sina småkonkurrenter från butikernas kyldiskar skulle nog även du tycka att ”konspiration” är ett ganska milt uttryck. Och ”dansksvensk” är väl helt korrekt uppfattat?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: