Den mentala orgasmen – mer filosofi än sprut.

10 07 2010

Jag börjar med att be om ursäkt för denna synnerligen enfaldiga rubbe. Men skriver man en bok som heter ”Den mentala orgasmen” får man faktiskt skylla sig själv. Multikreatören, bloggaren, författaren bakom bl a Fuck logic och Branding enligt Forrest Gump, Per Robert Öhlin, har gjort det igen. Gett ut en inspirationsbok. Den mentala orgasmen syftar på den process som uppstår i en kreatörs hjärna när denne får en riktigt bra idé.

I vanliga fall brukar Öhlins böcker kännas som att de är skrivna av en kreatör, för kreatörer. Man nickar med och svär tyst för sig själv när man förbannar de dumma kunderna som inte fattar bättre. Man läser vidare och önskar att någon av ens uppdragsgivare kunde göra detsamma. Men det händer inte, för de är upptagna med att spela golf. Man känner sig orättvist behandlad av de otacksamma uppdragsgivarna och tycker att det känns skönt att någon annan känner likadant.
Men. Den mentala orgasmen känns mer allmän och handlar inte alls så mycket om reklam och kommunikation. Den har mer karaktären av en idébok för allmänheten. En idébok som alla kan ha nytta av.

Speciellt tacksam är jag för att kreativitetsbegreppet utreds en gång för alltid. Kreativitet betyder skaparförmåga och originalitet är bara en del av detta. I skaparförmågan ligger att ta fram något meningsfullt, något som löser problemet på ett bättre sätt än tidigare. Så nu använder vi inte K-ordet mer.
Myten om att flera hjärnor i grupp, brainstorming, tänker bäst förfäktas förnämligt. Har själv alltid tyckt att två eller på sin höjd tre skallar är max. Annars ökar risken för likriktning och att det går grupptryck i tänkandet. Då kläcks inga nya idéer, utan de gamla justeras bara och skickas runt i ring.

Men när Öhlin försöka analysera socialmedias effekt på den kreativa kapaciteten faller han platt. Han hävdar att det ständiga bruset är skadligt för skapandeförmågan. Jag vågar påstå att det beror på vem du är. Känner flera som nästan går in i väggen av att ha e-posten och FB igång samtidigt. DE är naturligtvis inte betjänta av en ständig närvaro. Fast jag betvivlar att de skapar något av vikt ändå.

Liknelsen om att hjärnan är ett tvåvåningshus är däremot magisk. Undervåningen är stor nog för att rymma ett jordklot. Det är din högra hjärnhalva. Övervåningen rymmer däremot bara en valnöt. Det är din vänstra halva. Säger en hel del om vilket slöseri den traditionella skolutbildningen är.

Den mentala orgasmen är ingen tung läsning. Styckena är korta och språket fritt från fikon- och branschlingua. Och man måste inte jobba med idéer för att ha glädje av den, även om det underlättar. Den lämpar sig utmärkt för hängmattan eller solstolen.

Annonser

Åtgärder

Information

4 responses

10 07 2010
Tessan

Tro om det kanske är en generationsfråga detta med mediebruset. Antingen är man van eller så orkar man inte vänja sig. Om man nu inte har en sån där utbrytarpersonlighet och är öppen för förändringar, då spelar det ingen roll när man är född.

12 07 2010
kontaktmannen

Är faktiskt inte så säker på att åldern avgör. Det finns gott om kids som valt moppe och mest känner sig stressade av -data-. Samtidigt som det finns ett antal gubbar som älskar SMS, den mest människofientliga funktionen som dolts i en mobiltelefon.
Jag tror att det handlar om hur man är socialmedialt lagd.

13 07 2010
Belle Querelle

Är definitivt säker på att ålder inte har något att göra med saken över huvud taget. Känner folk som är (i mina ögon) överdrivet sociala och far runt som punkterade ballonger både i verkliga livet och på diverse forum på nätet. Sen finns det de som behöver lugnet och drar iväg till en stuga i djupaste skogarna för att vara onåbara och inte prata med någon över en helg. På den skalan hamnar nog de flesta mitt emellan, men ytterligheterna finns alltid.
Man är olika och det tycker i alla fall jag är jäkligt skönt. Ska jag bara utgå från mig själv och tänka på en värld med fler av mig så känns det mest läskigt, eftersom jag mellan varven inte orkar med mig själv. (Hur kan jag då begära att andra ska orka?) Sen är det såklart alltid skönt med någon som förstår, vän eller författare.
Har på senare tid snubblat över en mängd artiklar om introverta vs. extroverta personligheter. Hittade inte den jag sökte, men fann en annan: http://www.internetdagarna.se/track/media/sociala-medier-funkar-helt-enkelt-inte-for-alla

10 09 2010
Per Robert Öhlin

Tack för de vänliga orden. Passar också på att gripa tillfället att få bemöta den lilla kritik du framför. Jag anar ett litet missförstånd här, jag har nämligen aldrig försökt ge mig på någon heltäckande analys av sociala medier. Sociala medier förgyller våra liv på många sätt, men vi bör ha klart för oss att den tillhörande mediala väckelserörelse den ofta medför också skapar en del myter som ibland gränsar till rena vidskepelserna.

En av dessa är att så kallad multi-tasking främjar kreativiteten. Det finns en mängd neurovetenskaplig forskning som visar att så inte alls är fallet. Istället visar den att – som jag skriver på flera ställen i boken – det mänskliga medvetandet är mer begränsat än vad många tror.

Första förutsättningen för att vara kreativ är att vara fokuserad. Fokus är en begränsad tillgång av medvetenhet. Antingen spenderar du all fokus på en sak, då har du som man säger, full fokus. Eller så sprider du det på flera saker, då har du ett splittrat fokus.

Det hela rör perceptionens för- och nackdelar:

Fokus påminner om den berömda kakan. Du kan inte både äta den och ha den kvar. Du blir bara medveten om det du fokuserar på. Allt annat försvinner ut i informationsbruset. Den medvetna uppmärksamhet styrs bara av det du för stunden är intresserad av. Med andra ord finns det ett pris på medvetenhet. Ju mer du fokuserar desto mer blind blir du för det du inte fokuserar på.

Jag anger några källor i texten i boken. Det finns så klart många fler. Jag kan bidra med ett exempel. Psykologiprofessorn, Jonathan Jordan, tillika medlem av prestigefulla Society for Neuroscience, beskriver i sina föreläsningar sju typiska vanor för personer som utnyttjar sina hjärnor effektivt. Dessa är (in simple english):

1. Focus Sequentially – Why multitasking hinders your brain’s performance, and how to fix it

2. Nutritious Diet – How foods effect your brain (and how to train your brain to lose weight)

3. Be Physically Active – Why motion improves emotions

4. Social Participation – Why social connections help your brain’s connections (sociala medier, men INTE multi-tasking!)

5. Sleep Well – What happens to your brain when you are overdrawn at the sleep bank?

6. Mental Challenges – Simple ways to give your whole brain a workout

7. Have a Positive Attitude – Why this habit is the most important habit of all

Overandout.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: