”Reklamen stör programmen”.

1 09 2010

Jag önskar att vi kunde avsluta debatten om reklamens vara eller inte vara. Men så kommer det inte att bli.

Vi börjar med ett gammalt klargörande. Reklam har ingen själ. Reklam är inte av godo eller ondo. Reklam blir vad man gör den till precis som t ex musik, film och journalistik. Den som säger att h*n inte gillar reklam är förmodligen en idiot. Personen har garanterat ingen som helst koll på vad kommunikation är och hur den fungerar. Om denna personen sitter i Riksdagen är vi illa ute.


Bildtack till: http://de-drabbade.se

Enligt en föredömlig artikelserie i Dagens Media kan man läsa att Riksdagen inhyser inte mindre än 42 otroliga procent av reklammotståndare. De flesta naturligtvis med slagsida vänster. Men även ett par från mittenpartier. Jag har full förståelse för att kommunister ej gillar reklam, eftersom den är en bärande del av det samhälle de vill störta. Lite pinsamt är att dessa träskallar är så ideologiskt blockerade att de inte inser att propaganda, en kommunikationsform de älskar, också är reklam.
Att vänstern vill inskränka reklamen beror helt enkelt på att de inte erkänner kapitalism som samhällsmodell och därför vill hindra företag att utöva sin business. De vill inte att det ska finnas privata företag och det är faktiskt fine with me. Det är precis så kommunister ska agera. Då vet man vart man har dem.

Men att t ex centerpartister och kritdemokrater inte får ihop ekvationen är för mig skrämmande. Förmodligen tror dessa högt betrodda riksdagsledamöter att de svarar lite ”politiskt smart” när de säger att de vill begränsa reklamutrymmet. De har fått en socialdemokratisk uppfostran och tror att de talar som representanter för den breda massan när de lipar över avbrutna spelfilmer på TV4 i söndagskvällen. Att filmers ”konstnärliga” värde förstörs av avbrottet. De erkänner utan omsvep att de tillhör begåvningreserven och troligen inte hade fått någon riksdagsplats om intelligens hade skattats högre än gott kamratskap.

Som vän av ordning kan man tro att reklamaversionen är mest förödande för reklambyråer och andra kapitalistlakejer. Det stämmer inte. Så länge folk har behov av att kommunicera och är för lata för att göra den själva klarar vi oss. Och trots den sociala medierevolutionen syns inga moln vid horisonten. Men jag tycker att det är lite synd om menigheten, de som väljer de folkvalda. Att de inte får reda på vilka samhällsstörtare de röstat fram. Stämpeln att vi jobbar inom en ovärdig bransch är kanske heller inte så kul, men nu har ju gallionsfigurna för våra branschförbund, Jessica och Anders, nyktrat till och konstaterar lite yrvaket att man kanske kunde ha gjort mer för att upplysa om reklamens goda sidor. No shit Sherlock..

Moralfilosofen (nationalekonomer hette så i disciplinens vagga) Adam Smith pratade gärna om ”närande” och ”tärande” samhällselement. Lite metalliskt kan tyckas, eftersom de närande endast är de som förökar kapital. De tärande betraktas som sterila p g a deras oförmåga att generera nya pengar. Men trots denna allt utom humana och lätt samhällsfrånvända syn finns här faktiskt en sedelärande knorr. Den som arbetar inom en skyddad verkstad bör inte bita den hand som föder en.

I Riksdagen sitter 349 sterila filurer till att börja med.


Åtgärder

Information

5 responses

2 09 2010
Peppe Bergqvist

Jag tror att vi måste göra ett antal skillnader på saker och ting. ”Reklam” är inte all reklam som riksdagsmännen (eller du?) vill göra gällande. Utan jag tror riksdagsmännen syftar på direktreklam. Och här håller jag med dem, jag vill inte ha min brevlåda fylld med erbjudanden om skräp jag inte vill köpa. Men direktreklam är inte all reklam och jag önskar att du själva hade gjort den distinktionen i din bloggpost.

Sen måste du nog göra åtskillnad på reklam och marknadsekonomi. De är inte synonymer, en marknadsekonomi kräver inte reklam i någon form. Det krävs inte reklam för att sälja varor på en fri marknad, varorna i sig ska kunna sälja sig själva.

En bra bok i sammanhanget är ”Reklamen är livsfarlig”. En bok som kritiserar reklamen men inte marknadsekonomin. Den är lika aktuell idag som då den skrevs.

2 09 2010
kontaktmannen

Peppe. Är du sann? Antar att jag får utgå ifrån det.

Reklam är sånt man gör för att påverka folks attityder. Min egen definition av ”reklam” är att det måste vara kommunikation, d v s det räcker inte med att sätta ut en packshot och ett pris. Då har man gjort prisinformation. Det är inte på långa vägar samma sak som reklam, men det som gemene man ofta associerar med när man säger ”reklam”. Tro mig. Du vill inte ge dig in i en diskussion med mig om vad som borde få kallas reklam.

Nu var det emellertid inte prisinformationen som pryder din hallmatta som var i fokus hos de flesta ledamöter, utan tv-reklamen. Inte för att det spelar någon större roll. Den är ofta lika urusel den.

Din syn på marknadsekonomi är imponerande obsolet och skvallrar lite om att du förmodligen är en trettiotalist som hade dina glansdagar på 50- och 60-talet. Då marknaden gapade efter varor och i princip alla branscher var mono- eller oligopolistiska.
Tids nog kommer du att förstå att det behövs argument för att sälja allt.

Din slutknorr är fantastisk. Vilken referens att knyta ihop ditt resonemang med. Att haveristen Sven Lindqvist fick ge ut sina snurriga tankar kan bara förklaras med att det rådde manustorka när den publicerades. Och att Sovjetunionen faktiskt ansågs som ett riktigt schyst samhällsmodell av fler än författaren. Ja, jag har läst skiten. Har du?

24 10 2010
Anonym

Den mesta reklam är skit. Den är gjord för idioter.

24 10 2010
kontaktmannen

@Anonym (vad det nu är för mening med det) Kanske ska tilläggas att den mesta reklamen även är beställd av idioter och producerad av sådana också.

26 01 2011
Radiolyssnare

Jag betalar hellre för att höra på Rockklassiker på min FM-transistorradio i köket än tvingas lyssna på den smörjan. Radiokanalerna kunde gott ha en donera-funktion som lyssnare kan skicka pengar till för att de ska kunna minska på spam-skiten. (Reklam via e-post fick öknamnet ”spam” och det är ett passande ord för _all_ reklam som stör)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: